افزایش آمار مهاجرت ایرانیان؛ زنان جمعیت بالقوه مهاجرت هستند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۴

به گزارش رسانه‌های ایران در دو سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی روند مهاجرت ایرانیان افزایشی بوده است. به گفته مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، زنان بزرگترین سهم را در آمار بی‌کاری دارند و جمعیت بالقوە مهاجرت در ایران هستند.

به گزارش رسانه‌های ایران در دو سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها روند مهاجرت ایرانیان افزایشی بوده است. به گفته این رسانه‌ها در کنار “مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها“، “عوامل کششی و جاذبه‌ای” کشورهای دیگر باعث صعودی شدن روند مهاجرت شدە است.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، کاهش نرخ برابری ریال در برابر ارزهای خارجی مخصوصا دلار  را باعث جذابیت یافتن حقوق و دستمزدهای خارج از کشور می‌داند.

او با اشاره به اینکه در ایران کف و حداقل حقوق و دستمزد بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تومان است، گفت: « کف حقوق بازار کار جهانی را اگر به‌طور میانگین  ۲ هزار دلار در ماه در نظر بگیریم با نرخ متوسط دلار در کشورمان نزدیک به ۵۰ میلیون تومان دستمزد می‌شود. یعنی یک اختلاف ۱۰ برابری اینجا وجود دارد، کە بالطبع باعث ایجاد جاذبه‌ خواهد شد. »

مهاجرت گسترده پرستاران

موضوع مهاجرت پرستاران در دوران کرونا هم مورد توجه رسانه‌های ایران بوده است. طبق گفته مسئولین نظام پرستاری استان تهران درخواست مجوز خروج از کشور پرستاران پایتخت در سال‌های قبل به‌طور میانگین ماهانه پنج نفر بود، که با شروع همه‌گیری کرونا افزایش یافته و به ماهی ۵۰۰ درخواست رسیده است.

چندی پیش شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با روزنامه همشهری گفته بود:« آمار مهاجرت پرستاران احتمالا نسبت به گذشته، ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و این به خاطر جذابیت کشورهای مرجع و تسهیل و تسریع در فعالیت پرستاران مهاجر است و در کشور ما هم شرایط بد است و پرستاران امنیت شغلی ندارند.»

گفته می‌شود کە کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مقصد اول پرستاران و نیروی کاری متخصص و نیمه‌متخصص ایرانی هستند. مدیر رصدخانه مهاجرت ایران نیز در این‌باره گفت: «کشورهای حوزه خلیج فارس و یا برخی از کشورهای همسایه در بسیاری از بخش‌ها با کمبود نیروی کار متخصص روبه‌رو هستند و از این فرصت استفاده می‌کنند تا برنامه‌های جذابی را برای جذب نیروی کار نیمه‌ماهر یا ماهر از ایران و بقیه کشورها پیشنهاد دهند.»

تمایل بیشتر به مهاجرت در زنان

در ادامه بهرام صلواتی با این استدلال که آمار بی‌کاری در جمعیت فارغ‌التحصیل زنان بیشتر از مردان است، افزود: «حدس می‌زنیم کە زنان جمعیت بالقوه برای مهاجرت هستند.»

مسئولان جمهوری اسلامی آمار دقیقی درباره تعداد “مهاجرت‌های موفقیت‌آمیز” سال‌های اخیر منتشر نکرده‌اند.

سایت “خبرآنلاین” در گزارش خود در این ارتباط برای جمع‌آوری آمار به سراغ منابع بین‌المللی و از جمله بانک جهانی رفته و بر اساس این داده‌‌ها از رشد  ۲.۲ برابری شمار مهاجران ایرانی طی سی سال گذشته خبر داده است.

بر پایه یک نظرسنجی مرکز افکار سنجی کیو (کیو آنالتیکز) که آذر ماه سال گذشته منتشر شد ۳۳ در صد از پرسش‌شوندگان گفته‌ بودند، مایلند از ایران مهاجرت کنند و ۸۰ درصد آنها دست‌یابی به موقعیت اقتصادی بهتر یا خروج از موقعیت بد اقتصادی را انگیزه تمایل خود به این کار عنوان کردند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *