بعد از ریچارد نفیو، دو عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین هم کناره‌گیری کردند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۵

منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا از تغییراتی در این تیم خبر دادند و گفتند که بعد از ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دو نفر دیگر نیز در اعتراض به مواضع مماشات‌آمیز رابرت مالی در قبال ایران از تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین جدا شده‌اند.

وال استریت ژورنال به‌ نقل از منابع نزدیک به هیات آمریکایی در وین گزارش داد که با رسیدن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران به مراحل حساس، در تیم مذاکره‌کننده آمریکا اختلافاتی بر سر سخت‌گیری با تهران ایجاد شده است.

بعد از انتشار گزاش‌هایی درباره جدا شدن ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در وین، مقام‌های دولت بایدن در روزهای آخر هفته این خبر را تایید کردند.

خبر اختلاف و تغییر در تیم مذاکره‌کننده آمریکا و جدا شدن ریچارد نفیو از آن را هفته گذشته ابتدا شبکه خبری ان‌بی‌سی منتشر کرد.

این شبکه با اشاره به تغییرات عمده در تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین، از قول دو منبع آگاه گزارش داد که ریچارد نفیو به دلیل اختلاف‌نظر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این تیم را ترک کرده و سمت دیگری در وزارت خارجه آمریکا را بر عهده خواهد گرفت.

نفیو که معمار تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بود، در دولت جو بایدن به عنوان معاون رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» منصوب شده بود و از چهره‌های اصلی تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین بود.

با این حال به نوشته وال استریت ژورنال، نفیو خواهان رویکرد سختگیرانه‌تر تیم مذاکره کننده آمریکا در قبال ایران بود اما پس از اختلاف‌نظر با رابرت مالی از اوایل ماه دسامبر در مذاکرات حاضر نشده است.

نفیو تاکنون درباره کناره‌گیری خود به طور رسمی سخنی بیان نکرده است اما در روزهای آخر هفته، عنوان «معاون نماینده معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» را از نمایه صفحه توییتر خود حذف کرد.

در همین حال، وال استریت ژورنال روز دوشنبه گزارش داد که دو نفر دیگر از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز که خواهان رویکرد سختگیرانه‌تر در مورد برنامه هسته‌ای ایران بودند در اعتراض به رویکرد مماشات‌آمیز رابرت مالی با جمهوری اسلامی ایران، تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین را ترک کرده‌اند.

در این گزارش به فهرستی از موارد اختلاف در تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز اشاره شده است. از جمله اینکه اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا بر سر قطع یا ادامه مذاکرات در اوایل سپتامبر هنگامی که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران به وین بازگشت و نتایج شش دور مذاکره قبلی را کنار گذاشت، اختلاف داشتند.

چگونگی اعمال تحریم‌های سختگیرانه از جمله در قبال چین و اینکه آمریکا سال گذشته میلادی باید برای محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی اقدام می‌کرد یا نه، از دیگر موارد اختلاف در تیم آمریکا بوده است.

در تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین در مورد اینکه ایران چه زمانی امکان دستیابی به میزان لازم از اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه را دارد، اختلاف نظر وجود داشته است.

در همین حال، وال استریت ژورنال در گزارش خود اشاره کرده که همه این اختلافات در سطح تیم رابرت مالی نبوده و برخی از تصمیم‌ها در مورد ایران که افکار عمومی آمریکا از آن راضی نیستند، در بالاترین سطح دولت جو بایدن اتخاذ شده است.

این گزارش خاطرنشان کرد که آشکار شدن اختلافات درونی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، به گسترش این نگرانی‌ها دامن خواهد زد که دولت بایدن به اندازه کافی در قبال جمهوری اسلامی ایران سخت‌گیر نبوده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *