۴۶۰ قاضی و بازرس سابق سازمان ملل خواستار تحقیق درباره نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های ۶۷ شدند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۸

-قضات و بازرسان برجسته سابق سازمان ملل روز پنجشنبه ۷ بهمن‌ماه در نامه‌ی سرگشاده‌ای به میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد کُشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در ایران و به ویژه نقش ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت کنونی جمهوری اسلامی شده‌اند.
-این نامه را حدود ۴۶۰ نفر از جمله سانگ هیون سانگ رئیس پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی و استفان راپ سفیر سابق ایالات متحده در این دادگاه امضاء کرده‌اند.
-در این نامه تأکید شده که عاملان این کُشتار از جمله ابراهیم رئیسی رئیس دولت کنونی و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس کنونی قوه‌ قضاییه «همچنان از مصونیت برخوردار هستند».

قضات و بازرسان برجسته سابق سازمان ملل از میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا درباره «کُشتار» زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در ایران، از جمله نقش ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت کنونی، در آن زمان تحقیق شود.

قضات و بازرسان برجسته سابق سازمان ملل روز پنجشنبه ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ در نامه‌ی سرگشاده‌ای به میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد کُشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ توسط جمهوری اسلامی و به ویژه نقش ابراهیم رئیسی رئیس دولت کنونی در آن شده‌اند.

این نامه را حدود ۴۶۰ نفر از جمله سانگ هیون سانگ رئیس پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی و استفان راپ سفیر سابق ایالات متحده در این دادگاه امضاء کرده‌اند.

در این نامه تأکید شده که عاملان این کُشتار از جمله ابراهیم رئیسی رئیس دولت کنونی جمهوری اسلامی و غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس کنونی قوه‌ قضاییه که پس از ابراهیم رئیسی در این منصب قرار گرفته «همچنان از مصونیت برخوردار هستند».

این نامه که توسط سازمان حقوق بشری «عدالت برای قربانیان کشتار ۶۷ در ایران» به نگارش درآمده، برای شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز ارسال شده است که قرار است ۲۸ فوریه تشکیل جلسه بدهد.

سیدابراهیم رئیس‌الساداتی معروف به ابراهیم رئیسی و سید علی خامنه‌ای

ابراهیم رئیسی که خردادماه ۱۴۰۰ به  عنوان رئیس دولت سیزدهم روی کار آمد، به دلیل سوابق سیاه خود به عنوان یکی از ۴ قاضی که بر کُشتارهای ۱۳۶۷ نظارت داشتند، از سوی ایالات متحده آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.

رئیسی که به «قاضی مرگ» معروف است در یک نشست خبری در توضیح دست داشتن‌ در اعدام‌های ۶۷ گفت: «اگر یک حقوقدان و قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، باید مورد تقدیر و تشویق قرار بگیرد که امنیت مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدها حفظ کرده است.»

او گفت «افتخار» می‌کند که در هر سمتی که تا کنون داشته «از حقوق بشر دفاع» کرده است!

بر مبنای آمار عفو بین‌الملل، تعداد اعدام‌شدگان سال ۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی حدود ۵ هزار نفر بوده که در گزارش تکمیلی سال ۲۰۱۸ تأکید شد، تعداد واقعی کشته‌شدگان می‌تواند بیشتر نیز باشد.

دیگر امضاکنندگان این نامه شامل بازرسان قبلی سازمان ملل در زمینه‌ی شکنجه و وزرای خارجه سابق استرالیا، بلژیک، کانادا، ایتالیا، کوزوو و لهستان هستند.

جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران که قرار است در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با این موضوع گزارش دهد، پیشتر در مصاحبه‌ای با رویترز خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره نقش ابراهیم رئیسی در سال ۶۷ به عنوان معاون دادستان تهران در اعدام‌های زندانیان سیاسی شده بود.

همچنین پیش از این شماری از برندگان جایزه نوبل نیز در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار تشکیل کمیسیون مستقل بین‌المللی جهت رسیدگی به نقش «قاضی مرگ» در کشتار ۶۷ شده بودند.

یک دیدگاه

  1. ایران ،, سرزمین ,, فرزندان کورش کبیر ..

    اماده سازی افکار عمومی جهان ، برای حمله نظامی به ایران :

    یکه مرتبه دیگر ،، مافیای کارتلهای تسلیحاتی غرب و شرق ، جنگ افروزان جهان ..
    پدران و برپا کنندگان رژیم های دیکتاتوری ، وچهرهای .. مانند – قذافی – صدام حسین و – حافظ اسد و – خمینیسم و- بن لادن و – طالبان ..
    خود را برای یک جنگ افروزی دیگر در منطقه ثروتمند جهان ، خلیج پارس اماده میسازنند ..
    برکشیدن جنایات و نسل کشی ( جمهوری غارتگران مارکسیست اسلامیستها ) ، یا همان ملی مذهبی های قلابی نوفل لوشاتویی جیمی کارتری ..
    انهم ، فقط وفقط با محکوم کردن دونفر ،، بنامهای ، ابراهیم رییسی و محسنی اژه ای ،، بدونه افشا کردن حامیان این رژیم غارتگر ایران ،،
    مثل سفارت انگلیس ملعون درتهران و حزب الکاپونیسم دموکرات امریکا ، پشت (ماسک جمهری + اسلامی ) بدور از حقایق و فاکتورهای ۵۰ سال گذشته میباشد ..
    حضور سفیر انگلیس در مدرسه رفاه کنارخمینی ،، در زمان حکومت ملی مشرطه شاهنشاهی ایران ،،
    با نخست وزیری دکتر شاپور بختیار .. خود , نشان حمایت دولت انگلستان از شورشیان و کودتا براندازی حکومت ملی شاهنشاهی در ایران ،،
    و برپایی جمهوری قلابی اسلامی برای گروگانگیری مصنوعی ۴۴۴ روزه لاکچری ،، وجنگ افروزی در منطقه و غارت منابع ایران دارد ..
    امریکا و مافیای سیاسی ۵ + ۱ بدانند .. برای سرنگونی و از میان برداشتن رژیم ارتجاع سرخ و سیاه ،،
    ( جمهوری دست نشانده مافیای کارتلهای نفتی و تسلیحاتی ) , احتیاج به جنگ و حمله نظامی نیست ..

    فط کافی میباشد با حمایت از رهبری شاهزاده رضا پهلوی و ملت ایران در قیام و اعتراضات سراسری ، برای برکناری جمهور ی غارتگران تروریست اسلامی نوفل لوشاتویی ..
    و باز گرداندن حکومت ملی مشروطه شاهنشاهی ایرانی .. به فرزندان کورش کبیر یاری برسانید ..

    رضا شاه روحت شاد ..
    یهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *