آزادی پول بلوکه‌شده ایران در عراق برای واردات غذا و دارو

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۰

وزارت صنعت با ارسال نامه‌ای رسمی از انجمن‌های صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور خواست تا با توجه به امکان استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق، اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنند.

در این نامه که خبرگزاری تسنیم تصویر آن را امروز شنبه، ۹ بهمن منتشر کرد آمده که این انجمن‌ها با توجه به ظرفیت‌های ایجادشده برای استفاده از منابع ارزی ایران در بانک تجارت عراق «اقلام پیشنهادی وارداتی خود را با قید فوریت اعلام کنند». تاریخ این نامه چهارم بهمن‌ماه ثبت شده است.

فرصت ورود به بازار های مالی جهانی با درآمد دلاری!

تسنیم همچنین تصویر نامه رئیس سازمان توسعه تجارت به وزارتخانه‌های کشاورزی و وزارت صنعت با مضمونی مشابه را که تاریخ آن به ۲۱ دی بازمی‌گردد، منتشر کرده است. مقامات ایران در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌‌اند که به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به دریافت طلب‌های مربوط به صادرات گاز از عراق نیستند و ۵ میلیارد دلار پول ایران در این کشور بلوکه شده است. دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از این منابع می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از عراق اقدام کند.

گشایش در استفاده از منابع بلوکه‌شده در عراق چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که کره جنوبی در هفته‌های اخیر بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را با رایزنی با مقامات آمریکا آزاد کرده است. از جمله وزارت اقتصاد و دارایی این کشور، سوم بهمن اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده تا ایران به حق رای دست بیابد.
آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران همزمان با مذاکرات احیای برجام در وین صورت می‌گیرد. علاوه بر عراق مقامات دولت حسن روحانی پیشتر در مصاحبه‌های مختلف از انسداد ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، سه میلیارد دلار در ژاپن، ۲۰ میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار در لوکزامبورگ خبر داده بودند. با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های مسدودشده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *