رسانه‌های ایران: «آرد و نان» به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۱

در حالی که نمایندگان مجلس به کمبود شدید نان در استان سیستان و بلوچستان اذعان کرده‌اند، رسانه‌ها در ایران از قاچاق نان به نام «فضولات حیوانی» به وسیله «خودروهای سنگین ترانزیتی» به کشورهای افغانستان و پاکستان خبر می‌دهند.

وب‌سایت اقتصاد آنلاین روز یک‌شنبه ۱۰ بهمن گزارش داد که قاچاق نان در حوزه میلک «به طور چشمگیری» وجود دارد و مرزنشینان کشورهای افغانستان و پاکستان نان خود را از شهرهای مرزی ایران تأمین می‌کنند.

روستای مرزی میلک از توابع شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان است. پایانه مرزی میلک در کنار این روستا قرار دارد.

روز جمعه هشتم بهمن نماینده مردم ایرانشهر و سرباز در مجلس شورای اسلامی از تشکیل «صف طولانی خرید نان» و رسیدن قیمت هر قرص نان به «۱۰ هزار تومان» در برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود.

عبدالناصر درخشان با اشاره به این که شرکت‌های حمل و نقل به دلیل افزایش هزینه از آوردن آرد به ایرانشهر خودداری می‌کنند، به وب‌سایت خبری «شفقنا» گفته بود: «عدم مدیریت در مجموعه‌های محلی و منطقه‌ای هم مزید بر علت شده است تا مردم با قیمت ۱۰ هزار تومان نان تهیه کنند.»

هم‌زمان شماری از مردم منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان روز جمعه هشت بهمن در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه هیرمند، در مناطق مختلف از جمله مقابل پایانه مرزی میلک در مرز ایران و افغانستان تجمع اعتراضی برگزار کردند و از جمله «اقدام به شکستن شیشه‌ سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان مستقر در پایانه مرزی میلک کردند.»

اقتصادآنلاین به نقل از دبیر نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان از قاچاق نان از طریق مرز میلک خبر داد و نوشت که مدیرکل پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی این خبر را تایید کرده و فرماندار ایرانشهر نیز از «شناسایی متخلفان قاچاق نان» خبر داده است.

بر اساس این گزارش، «آرد را به اسم فضولات حیوانی بارنامه می‌کنند و به‌راحتی از استانی به استان دیگر می‌برند تا برسد به شهرهای مرزی» در حالی که «ایست‌های بازرسی حساسیتی روی انتقال کالا بین استان‌ها ندارند و کالاهای یارانه‌ای هم به‌راحتی در کشور جا به جا می‌شود. به همین دلیل محموله کشف شده قاچاق در سیستان ممکن است سهمیه آرد گلستان یا اصفهان باشد.»

به گزارش ایلنا در روز هفتم بهمن، رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان البرز در استان قزوین با اعلام خبر کشف آرد قاچاقی در این شهرستان، گفته بود که صاحب نانوایی به عناوین گوناگون واحد را تعطیلی می‌کرد تا آردها را قاچاق کند.

بنا بر این گزارش، سهمیه دولتی آرد ۳۴ هزار تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است.

قاچاق آرد و نان به کشورهای همسایه جنوب شرقی ایران در حالی صورت می‌گیرد که علاوه بر استان سیستان و بلوچستان کمبود آرد و نان پس از سیل در استان کرمان نیز گزارش شده است. روستانشینان آسیب‌دیده از زلزله، «نان ندارند و درخواست کمک حتی به اندازه یک کیسه آرد دارند.»

صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *