فشارهای امنیتی بر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۳

– فعالان صنفی در پلیس امنیت مورد بازجویی قرار گرفته و نسبت به انجام فعالیت سندیکایی و هماهنگی برای برگزاری تجمع یا حضور در تجمع اعتراضی تهدید شدند.
– افزایش اعتراضات و اعتصابات سراسری اصناف مختلف در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی را برای همبسته شدن اعتراضات صنفی در ایران دچار هراس کرده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از افزایش فشار بر فعالان کارگری این سندیکا و تهدید آنها خبر داده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرده که در روزهای گذشته چند تن از فعالان این سندیکا به شعبه دو دادسرای اوین احضار شده‌اند.

بر اساس این گزارش روز دوشنبه یازدهم بهمن داود رضوی، رضا شهابی، حسن سعیدی، محمد اصلاغی، مرتضی کمساری و ناصر محرم زاده و علی قربانیان طبق ابلاغیه صادره از سوی شعبه دوم دادسرای اوین به پلیس امنیت مراجعه کردند.

در پلیس امنیت این افراد مورد بازجویی قرار گرفته و نسبت به انجام فعالیت سندیکایی و هماهنگی برای برگزاری تجمع یا حضور در تجمع اعتراضی تهدید شدند. مأموران پلیس امنیت به این افراد تأکید کردند که مطالبات و تجمعاتی که از طرف سندیکای کارگران شرکت واحد صورت می گیرد غیرقانونی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه افزوده که رانندگان احضار شده به قانونی بودن سندیکا مطابق اصل ۲۶ قانون اساسی و برگزاری تجمعات مطابق اصل ۲۷ قانون و مقاوله نامه های ۹۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار تاکید داشتند. این فعالان صنفی همچنین به پلیس امنیت اعلام کردند که «تا زمانی که ما به خواسته ها و مطالباتمان از جمله بازگشت بکار رانندگان اخراجی، اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل، تحویل مسکن که بیش از ۱۲ سال است با وجود اینکه رانندگان پروژه‌های سپیدار دو و سه تعهدات مالی خود را انجام دادند ولی همجنان بلاتکلیف اند، و شارژ بن کارت‌ها و غیره محقق نشود به مطالبه گری و حق خواهی ادامه خواهیم داد.»

این گزارش تأکید کرده پیش از این نیز  امیر تاخیری، عطا باباخانی، حسین کریمی سبزوار، ابراهیم حیدری، وحید فریدونی، محمد قاسمی، بهروز عبرتی، شهرزاد گلپور، اسداله سلیمانی و سید مجتبی صادقی با احضاریه‌های مشابه در روزهای ۵ و ۶ بهمن به پلیس امنیت مراجعه کردند که در بازجویی‌ها برای عدم مشارکت در فعالیت‌های سندیکایی، عدم شرکت در اعتراضات و عدم ارتباط با آقایان حسن سعیدی، داود رضوی و رضا شهابی تحت فشار و تهدید قرار گرفته بودند.

در پی احضار و بازجویی گسترده اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، این سندیکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که «بهتر است نهادهای امنیتی به جای تهدید و بازخواست رانندگان وکارگران حق طلب و حق خواه ، مدیرانی که مسببین اصلی این ناعدالتی ها و نارضایتی ها و ناکار آمدی ها و تبعیض ها هستند و از حقوق های نجومی برخوردارند را به میز محاکمه بکشانند.»

در این بیانیه تأکید شده که «رانندگان شرکت واحد با وجود شرایط سخت کار، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک سنگین همراه با استرس و خستگی و بدون تعطیلی ۳۰ روز کار می‌کنند ولی متأسفانه آنچه دریافت می‌کنند با وجود تورم افسارگسیخته، گرانی مایحتاج زندگی و افزایش بی حد و حساب اجاره‌بها و حامل‌های انرژی و بهداشت و درمان به ۱۰ روز اول ماه نمی‌رسد.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین با محکوم کردن «برخوردهای فرا قانونی نیروهای امنیتی و تهدید بازخواست رانندگان حق طلب شرکت واحد» اعلام کرده «خواستار رسیدگی به مطالبات و عملی کردن هر چه سریع‌تر خواسته‌های رانندگان زحمتکش است» و اعلام کرده که در صورت عدم تحقق خواسته‌های رانندگان این اعتراضات به اشکال مختلف ادامه خواهند داشت.

به نظر می‌رسد افزایش اعتراضات و اعتصابات سراسری اصناف مختلف در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی را برای همبسته شدن اعتراضات صنفی در ایران دچار هراس کرده است. فشار امنیتی- قضایی بر فعالان صنفی را می‌توان نشانه‌ای از همین هراس دانست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *