روزنامه آرمان در پاسخ به حداد عادل درباره علت فرار مغزها از ایران نوشت: شما عامل مهاجرتید؛ نه خارجی‌ها…

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۷

این روزنامه به تناقضی که در جمهوری اسلامی وجود دارد اشاره کرده و نوشته است: اخیراً غلامعلی حداد عادل در مراسم قدردانی از استعدادهای درخشان آنها را به نرفتن از ایران و ماندن در کشور ترغیب کرده و خواسته که نخبگان نقش دکتر حسابی را برای کشور ایفا کنند. البته این‌که حداد عادل به‌عنوان چهره‌ای که دامادی آمریکایی دارد از عدم مهاجرت صحبت می‌کند و تناقض این دو مسأله به جای خود اما پرسش اینجاست که اساساً چه امکاناتی برای نخبگان و استعدادهای درخشان در کشور فراهم است که به‌خاطر آن بخواهند در کشور بمانند.

فرار مغزها؛ پاسخ یک جامعه شناس به همپالگی خامنه‌ای

حداد عادل خطاب به دانشجویان نخبه ایران گفته: از کشور نروید، باید هزینه استقلال کشور را بدهیم

وی خطاب به برگزیدگان جشنواره خوارزمی و مدال آوران علمی گفت: همه شما در معرض خطر وسوسه دشمن برای ترک کشور هستید و فضای مجازی و رسانه‌ها بر روی دزدیدن نسل جوان از این کشور و این انقلاب متمرکز شده است.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در مراسم تقدیر از تلاش‌های علمی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان با بیان اینکه “بزرگترین نعمت انقلاب به کشور، نعمت استقلال است” گفته: هر چیزی بهایی دارد و تا قیمتش را نپردازی، آن چیز را به تو نمی‌دهند. استقلال هم قیمت و بهایی دارد و اگر می‌بینید تحریم می‌شویم و مشکلات اقتصادی داریم و دانشگاه ها آنطور که باید نمی‌توانند نیازهای شما را برآورده کنن، درواقع این بهایی است که برای استقلال می‌پردازیم…

عالیه شکربیگی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در این باره می‌گوید: هنگامی‌که انسا‌ن‌ها در کشور و جامعه‌ای که زندگی می‌کنند از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و سیاسی دارای کرامت، احترام و امکانات و آسایش ضروری برای یک زندگی معمولی نیستند کم‌کم به فکر مهاجرت و عملیاتی‌ کردن آن می‌افتند.

او می‌افزاید: مردم و به‌ویژه جوانان در زندگی به‌دنبال رفاه فردی، خانوادگی و اجتماعی و در واقع یک زندگی بهتر هستند. ازسویی ما در ایران با فرار بسیار زیاد نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم چراکه معتقدند در این جامعه امکاناتی که بتواند آینده آن‌ها را رقم زند وجود ندارد و به همین دلیل مهاجرت می‌کنند.

شکربیگی اظهار می‌کند: مهاجرت در ایران به دلیل ساختار‌ها و سیاست‌گذاری‌های نامناسب و مسئولان ناکارآمد به‌وجود آمده است مسئولانی که توانایی به‌وجودآوردن رفاه نسبی در تمام زمینه‌ها را برای شهروندان ندارند، به همین دلیل نیز هر روز هم شاهد افزایش بی‌رویه این مسئله در کشور هستیم درواقع بسیاری از مردم چاره‌ای جز مهاجرت ندارند.

این جامعه شناس گفت: سررزمینی که تمامی مردمانش دل در گرو آن دارند حتی کسانی‌که سال‌ها از ایران دورند باز هم نسبت به کشور خود عرق دارند اما با مهاجرت در شرایطی قرار گرفته‌اند که گویی نه راه پس دارند و نه پیش. امروز مسئله مهاجرت در کشور بسیار آزاردهنده و ناراحت‌کننده است.

بزودی نخبگان ایران چمدان به دست تر خواهند بود

اظهارات حداد عادل در حالیست که یک نهاد وابسته به دولت انگلیس در درباره مهاجرت نخبگان ایرانی می گوید: در سال ۲۰۲۴ نخبگان ایران چمدان به دست تر خواهند بود.

«ستاد انگلیس» یک گزارش آینده‌پژوهی درخصوص نخبگان ایرانی در ۲۰۲۴ منتشر کرده‌ که طی آن نشان می‌دهد مطالعه روی شرایط نخبگان ایرانی را به‌طور جدی در دستور کار قرار داده‌ است؛

ستاد انگلیس (British Council) سازمانی بین‌المللی است که 8 دهه قبل، در سال 1934 میلادی توسط دولت بریتانیا تأسیس شد و مقر آن در لندن واقع است. این ستاد به‌طور ویژه فرصتهای فرهنگی و آموزشی بین‌المللی را برای دولت بریتانیا رصد می‌کند. مطالعات گسترده این ستاد در سطح بین‌المللی، راهها و برنامه‌های نفوذ فرهنگی و آموزشی انگلستان در کشورهای جهان را نظام‌مند می‌کند. در حال حاضر این ستاد در 100 کشور جهان شعبه دارد.

یکی از مهمترین اقدامات «ستاد انگلیس» تصمیم‌سازی برای دولت انگلیس در موارد فرهنگی و تحصیلی سایر کشورهاست. این مهم از طریق سرمایه‌گذاری درخصوص انجام مطالعات جامع در موارد درخواست دولت یا سیاست‌سازی برای دولت انگلیس برای حال و آینده صورت می‌گیرد.

آینده‌پژوهی درباره نخبگان ایران

نسبت بالای دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، میان کشورهای جهان یک نمونه منحصر به فرد به شمار می‌رود، برای مثال 80 درصد دانشجویان مهاجر از ایران به آمریکا، در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول شده‌اند؛ همچنین از کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهاجرت کرده به آمریکا در سالهای 2015 و 2016، ایران رتبه نخست را ــ در شاخص درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان مهاجر ــ میان 25 کشور اول ارسال‌کننده دانشجو به آمریکا کسب کرده است، به‌گونه‌ای که در سال 2016 از بیش از 12000 دانشجوی ایرانیِ آمریکا نزدیک به 80 درصد آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 50 درصد آنان در حوزه مهندسی هستند.

افزایش شدید مهاجرت نخبگان از ایران به‌ویژه در سالهای اخیر، این اتاق فکر انگلیسی را ملزم کرد به بررسی و آینده‌نگاری درخصوص جذب نخبگان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی (دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری) ایرانی در ده سال آینده بپردازد و سناریوهای محتمل را پیش‌بینی کند.

نگاه ویژه این اتاق فکر به دانشجویان ایرانی به‌ این دلیل است که این جوانان کارآمدی خود را نشان داده‌اند؛ کشورهایی که در حوزه علم و فناوری و نیز صنعت، به نیروی نخبه نیاز جدی دارند این جوانان را جذب و پس از مدت کوتاهی تحصیل، آنها را در کشورهای خود، به خدمت‌رسانی می‌گمارند؛ به این ترتیب این کشورها برای این امر مهم هزینه بسیار اندکی صرف می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *