کشمکش‌های محرمانه فرماندهان سپاه بر سر فساد مالی؛ ‘قاسم تازه می‌فهمد چه بلایی سرش آمده’

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۳

رادیو فردا یک فایل صوتی از جلسه‌ای میان سرلشگر محمدعلی جعفری و سرتیپ صادق ذوالقدرنیا منتشر کرده است که از کشمکش‌های شدید میان فرماندهان ارشد سپاه در ارتباط با پرونده‌های فساد مالی پرده برمی‌دارد.

در این گفتگو فاش می‌شود که آقای جعفری با قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، درباره برخورد با موارد فساد مالی اختلاف داشته است.

محمدعلی جعفری در بخشی از گفتگو از اینکه با بدهی بیش از هزار میلیارد تومانی هولدینگ یاس به نیروی قدس، قاسم سلیمانی هم درگیر ماجرا شده خوشحالی می‌کند و می‌گوید: “قاسم تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده تو یاس.”

همچنین بنا به گفته آقای ذوالقدرنیا، محمدباقر قالیباف، از فرماندهان سابق سپاه و شهردار پیشین تهران، به دنبال اعمال نفوذ برای حل و فصل پرونده فساد مالی هولدینگ یاس بوده است.

یکی از نکات مهم دیگر آن است که مطابق این گفته‌ها حسین طائب در این بین حامی آقای قالیباف بوده است.

هولدینگ یاس، وابسته به بنیاد تعاون سپاه، درگیر یک پرونده فساد مالی چند هزار میلیارد تومانی بود که در جریان رسیدگی به آن عیسی شریفی، معاون سابق محمدباقر قالیباف به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

موضوع گفتگوی محرمانه چیست؟

به گزارش رادیو فردا این فایل صوتی به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد و در آن صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی جزئیات برخی از فعالیت‌های اقتصادی و پرونده‌های فساد را با محمدعلی جعفری، فرمانده کل سابق سپاه به بحث می‌گذارد.

آقای ذوالقدرنیا در این جلسه به آقای جعفری درباره جزئیات اداره امور اقتصادی سپاه، روابط میان شرکت‌ها و هیات مدیره و همچنین گماشتن افرادی در نقش‌های اقتصادی مشاوره می‌دهد.

یکی از مسائل مطرح در این جلسه تنظیم و امضای سندی راهبردی میان سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیا از یک سو و چند وزارتخانه‌ اقتصادی از سوی دیگر است.

قرارگاه خاتم الانبیا بازوی اصلی سپاه در اقتصاد است.

در جای جای صحبت‌های آقایان جعفری و ذوالقدرنیا اشاره‌هایی به نارضایی از کندی کار و همچنین تخلفات مختلف می‌شود.

این دو در یک مورد مرتبط با جمال‌الدین آبرومند، رئیس پیشین هیات مدیره بنیاد تعاون، به دنبال آن هستند که راه حلی پیدا کنند تا “قضایی نشود”.

ذوالقدرنیا
صادق ذوالقدرنیا معاون اقتصادی و سازندگی سپاه بود

مطابق صحبت‌های آقایان جعفری و ذوالقدرنیا در آن مقطع دست‌کم هشت هزار میلیارد تومان در هولدینگ یاس، وابسته به بنیاد تعاون سپاه “حیف‌ومیل شده است”.

‘۹۰% به سپاه قدس بدهید’

صادق ذواالقدرنیا می‌گوید جمال آبرومند پس از مشاهده بررسی‌های مالی به “کم آوردن” هشت هزار میلیارد تومان اذعان داشته، اما خواهان آن شده که یک نکته از حسابرسی‌ها حذف شود.

آقای ذوالقدرنیا می‌گوید: “گفت آقای صادق من همه اینها را قبول دارم، منتها آن تحلیل‌هایی که بود که نوشته حضرت آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) فرموده که هدف کمک به قدس است و ۹۰% به قدس بدهید و ۱۰% به سپاه، اینها را بردارید.”

او ادامه می‌دهد که بنیاد تعاون سپاه در معاملاتی که برای نیروی قدس انجام داده است ظرف دو سال ۱۰۷۱ میلیارد تومان بدهی به‌بار آورده است.

به گفته آقای ذوالقدرنیا قاسم سلیمانی، فرمانده وقت سپاه قدس، خواستار بازگشت دارایی‌های این نیرو از بنیاد تعاون شده بوده، اما معاون اقتصادی سپاه می‌گوید باید این نهاد مالی منحل و حساب‌های آن تسویه شود و اگر چیزی باقی مانده به سپاه قدس بازگردانده شود.

در میان صحبت‌ها آقایان جعفری و ذوالقدرنیا توافق دارند که مبالغ مربوط به بنیاد تعاون “معلوم نیست چی شده” و “معلوم نیست زنده شود.”

آقای ذوالقدرنیا ادامه می‌دهد که اسماعیل قاآنی، فرمانده فعلی نیروی قدس، وارد جلسه شده و دعوایی به راه می‌افتد که چه بر سر پول‌ها آمده است.

در اینجا محمدعلی جعفری از دخیل بودن سپاه قدس و قاسم سلیمانی در این پرونده فساد مالی ابراز خوشحالی می‌کند و می‌گوید: “حالا قاسم تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده تو یاس.”

او ادامه می‌دهد: “یک هفته پیش که با هم صحبت می‌کردیم هنوز از برخورد سپاه حفاظت و شما و ما ناراحت بود و می‌گفت این برخوردها درست نیست.”

آقای جعفری می‌گوید شاید مسعود مهردادی، قائم مقام اقتصادی بنیاد تعاون، هیچ نفع شخصی در پرونده فساد مالی نبرده باشد، “ولی این همه پول با دستور دیگران حیف‌ومیل شده و نظارت نکرده و دستور الکی، نباید پاسخگو باشد؟”

او درباره ارتباط قاسم سلیمانی و نیروی قدس با بنیاد تعاون تاکید می‌کند: “خیلی خوب است که موضوع خودش است و موضوع بدهی به قدس شفاف بشود.”

پس از آن بحث به روابط بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران می‌رسد.

صادق ذوالقدرنیا و محمدعلی جعفری ابراز رضایت می‌کنند که توانستند مانع تسویه حساب هشت هزار میلیارد تومانی با شهرداری بشوند.

آقای جعفری می‌گوید: “اگر این را داده بودید رفته بود، ما چه خاکی بر سرمان می‌کردیم!”

او ادامه می‌دهد: “الان قالیباف که از دست تو ناراحت است برای این است.”

صادق ذوالقدرنیا محمدباقر قالیباف را متهم می‌کند که می‌خواسته با امضای تفاهمنامه صوری مشکل را حل و فصل کند.

او می‌گوید: “قالیباف آمد جلوی مسجدی که به خانه من و خودش نزدیک است و گفت این را امضا کن. گفتم این خلاف است. هم به ضرر تو است، هم به ضرر من است و هم به ضرر جعفری. امضا نمی‌کنم.”

آقای ذوالقدرنیا همچنین از حمایت‌های حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، از آقای قالیباف پرده برمی‌دارد و می‌گوید در حالی که آنها به دنبال “کنترل” محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران در خصوص پیگیری فساد شهرداری بوده‌اند، آقای طائب در بیت رهبری گفته است که آقای ذوالقدرنیا “چپی” است.

او می‌گوید: “طائب به شدت ناراحت است”.

پیش از این گمانه‌زنی‌ها و شایعاتی درباره اختلافات مقام‌های ارشد سپاه، منتشر شده بود، اما این فایل صوتی بخشی از کشمکش‌ها را روشن می‌کند.

محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۸ و در حالی که هنوز بیش از یک سال از حکمش برای فرماندهی زمان باقی بود به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، جایش را به حسین سلامی داد.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *