نرگس محمدی از زندان قرچک ورامین: حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی از ما سلب شده

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۵

تقی رحمانی فعال سیاسی و همسر نرگس محمدیفعال حقوق بشر زندانی در ایران، در توییتری به نقل قول از خانم محمدی از “شرایط تاسف‌بار” عدم دسترسی به آب آشامیدنی و هوای سالم زندان قرچک ورامین خبر داده.

خانم محمدی گفته: “در زندان قرچک وارمین، نیاز روزانه هر انسان یعنی حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی ووو را هم از ما سلب کرده‌اند.”

نرگس محمدی، از جمله صریح‌ترین منتقدان حکومت جمهوری اسلامی ایران است که هم اکنون در زندان است.

پیشتر آقای رحمانی گفته بود که “براساس شنیده‌ها همسرش در دادگاهی ۵ دقیقه‌ای به ۸ سال زندان و بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی محکوم شده است.”

به‌گفته او، این حکم جدید علاوه برمحکومیت۳۰ ماه زندان و شلاقی است که برای خانم محمدی در خرداد ماه صادر شده است.

خرداد ماه گذشته، در حالیکه شکایت خانم محمدی از مسئولان زندان اوین به جایی نرسید، اما دادگاهی او را به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح” به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد.

خانم محمدی پس از دستگیری مجدد در آبان ماه، حدود دو ماه در سلول انفردای بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شد و سپس به زندان قرچک منتقل شد.

خانم محمدی که دانش‌آموخته فیزیک جامدات است اما در سالهای گذشته در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه آندره ساخاروف شد.

پیشتر شکیلا منفرد، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین، در تماس تلفنی از داخل زندان گفت که از سوی برخی از زندانیان تهدید شده است و در زندان احساس امنیت جانی نمی‌کند.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *