لیندسی گراهام : ایران فوری‌ترین و بزرگترین مسئله و خطر جهانی است

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۶

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، که از دیروز دوشنبه چهاردهم فوریه وارد اسرائیل شد در گفتگو با خبرنگاران این کشور مهار برنامۀ اتمی ایران را فوری‌ترین مسئلۀ جهان و جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین خطر  جهانی خواند.

او گفت در قیاس با جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین بازیگران معقولی هستند، حتی اگر رفتار خشنی داشته باشند، در حالی که اصلی ترین انگیزه و محرک نظام مذهبی ایران دین است که با اتکا به آن رهبران جمهوری اسلامی قصد دارند جهان را به تبعیت از ارادۀ خود وادارند.

سناتور جمهوری‌خواه در ادامه افزود که نازی های آلمان در پی برتری طلبی نژادی بودند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران در پی برتری طلبی دینی است. لیندسی گراهام گفت که چنین افرادی را نمی توان نادیده گرفت.

وی بار دیگر گفت که دست یابی جمهوری اسلامی ایران به توانایی تولید سلاح اتمی تمام دولت‌های عرب سنی منطقه را به تولید و تکثیر سلاح‌ اتمی وادار خواهد کرد و این فرض نیست، یک واقعیت است و کافی است در این زمینه نظر خود کشورهای عرب سنی را جویا شویم. لیندسی گراهام در جای دیگری از اظهاراتش گفت که او تردیدی ندارد که اسرائیل با حملۀ به تأسیسات اتمی ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح اتمی خواهد شد، زیرا، اسرائیل و یهودیان نمی‌خواهند هولوکاست دیگری را تجربه کنند.

لیندسی گراهام، مفاد توافقی را که دولت جو بایدن مایل است با جمهوری اسلامی ایران امضا کند بسیار نگران‌کننده دانست و گفت : “من نمی دانم چطور می توان به بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان اجازه داد که برنامۀ پیشرفتۀ غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.” سناتور جمهوری‌خواه در جای دیگری از  سخنانش از یک توافق دفاعی مقطعی میان اسرائیل و آمریکا نیز دفاع کرد و گفت : هدف این توافق دفاعی ارسال این پیام به حکومت ایران است که نابودی دولت یهود به منزلۀ اعلام جنگ به ایالات متحد آمریکا است. لیندسی گراهام گفت که افکار عمومی آمریکا بسیار بیمناک از دستیابی رژیم افراطگرای ایران به توانایی اتمی است.

در سفرش به اسرائیل، گراهام با نخست وزیر، وزرای امور خارجه و دفاع اسرائیل و همچنین نخست وزیر پیشین این کشور بنیامین نتانیاهو ملاقات کرد. در این ملاقات‌ها رهبران اسرائیل از جمله مسئولان موساد اطلاعات فنی را در خصوص توانایی‌های اتمی ایران در اختیار لیندسی گراهام گذاشتند.

هفتۀ گذشته رابرت مالی، فرستادۀ ویژه آمریکا در امور ایران، و برت مک گرک، هماهنگ‌کنندۀ شورای عالی امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، اعلام کردند که حکومت ایران قادر است سوخت لازم برای تولید نخستین بمب اتمی را طی چند هفته به دست آورد و به همین خاطر دستیابی به یک توافق با ایران بیش از هر زمان ضروری است. همزمان با سفر لیندسی گراهام به اسرائیل، یک بمب افکن آمریکایی “بی ۵٢” که قادر به حمل سلاح اتمی است به نشانۀ قدرت نمایی در مقابل جمهوری اسلامی ایران و با اسکورت دو جنگندۀ “اف١۵” نیروی هوایی اسرائیل بر فراز خلیج فارس پرواز کرد.
رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *