«امارات به کارخانه‌داران ایرانی زمین مجانی می‌دهد»

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۷

«اینکه سیاست‌گذار مدام به دنبال فیلترینگ و … باشد و هرروز با یک بخشنامه امنیت روانی جامعه را به هم بریزد، خود یک بحران است»

این روزها تب مهاجرت داغ شده و ایرانی‌ها بیش‌ازپیش در تلاش برای یافتن محل جدیدی برای آغاز زندگی تازه هستند. این موضوع از سال‌ها پیش خصوصا در میان نیروهای متخصص و افراد تحصیل کرده وجود داشت؛ اما طی چند سال اخیر، کارفرمایان و سرمایه‌داران که زمانی ایران را بهترین محل برای فعالیت اقتصادی می‌دانستند، به صف متقاضیان مهاجرت پیوسته‌اند. در همین راستا کشورهای همسایه ایران نیز در رقابت با یکدیگر هستند تا کارفرمایان و سرمایه‌داران ایرانی را جذب کنند.

در همین رابطه، حمید حسینی،  عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: «امارات متحده عربی شهرکی صنعتی احداث و اعلام کرده است هرکسی که در ایران کارخانه داشته است می‌تواند در این شهرک زمین مجانی بگیرد، جالب اینجاست به‌محض امضای قرارداد بانک ۹۰ درصد هزینه‌ها را تسهیلات می‌دهد تا فرد آنجا کار تولیدی کند. می‌گویند شما که تجربه کار در ایران را دارید، بیایید اینجا کار کنید و همه چیز برایتان مهیاست.»

او در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه پیش‌ازاین «امارات اصلا درصدد تولید نبود، این کشور جایی برای ترانزیت و صادرات مجدد بود»، افزود: امارات برای بردن کارآفرینان ایرانی برنامه‌ریزی کرده و قول اقامت می‌دهد.

به گفته حسینی حتی در صورت احیای برجام هم الزاما نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت کسب‌وکار داشت؛ زیرا بخش مهمی از ناامیدی، نبود ثبات در کشور است. او دراین‌باره می‌گوید: «جامعه آرامش می‌خواهد، اینکه سیاست‌گذار مدام به دنبال فیلترینگ و … باشد و هر روز با یک بخشنامه امنیت روانی جامعه را به هم بریزد، خود یک بحران است.»

به‌جز امارات، سایر کشورهای همسایه ایران نیز از این فرصت برای جذب سرمایه‌داران تلاش می‌کنند. ترکیه یکی دیگر از مقاصد اصلی مهاجرت در میان کشورهای همسایه ایران است.

آمار بالای فروش خانه به ایرانیان در ترکیه حالی رقم می‌خورد که اقتصاد خود این کشور نیز با بحران مواجه است. بااین‌حال بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایران انگیزه مهاجرت را در میان بسیاری از مردم تقویت کرده است و ترکیه یکی از کشورهایی است که مهاجران ایرانی برای خرید خانه، سرمایه‌گذاری، دستیابی به آزادی‌های مدنی، رفاه نسبی و بهبود کیفیت زندگی آنجا را برای زندگی انتخاب می‌کنند. این کشور در ازای خرید خانه به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار به اتباع دیگر کشورها حق شهروندی اعطا می‌کند؛ بااین‌حال افراد با خرید خانه‌هایی کمتر از این مبلغ نیز می‌توانند اقامت موقت این کشور را دریافت کنند.

پیش‌تر اعلام شده بود که از هر سه نفر ایرانی، یک نفر تمایل دارد مهاجرت کند و انگیزه ۸۰ درصد این افراد برای خروج از ایران، مسائل اقتصادی است.

بر اساس مطالعه‌ای که در مرکز افکار سنجی کیو انجام شده، میزان تمایل به مهاجرت از ایران که در آذر ۱۳۹۵ حدود ۲۹ درصد بوده، ظرف مدت پنج سال  و در آذرماه ۱۴۰۰ از ۳۳ درصد فراتر رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *