پیش‌نویس توافق هسته‌ای؛ ‘آزادی زندانی‌های غربی و آزادسازی پول‌های مسدود شده’ در گام اول

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۸
خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از دیپلمات‌های غربی به جزئیاتی از متن پیش‌نویس توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده که حاکی از گام‌های تدریجی دو طرف است؛ بر این اساس گام اول شامل معافیت‌های تحریمی نفت نیست.

این متن هنوز مورد توافق نهایی همه طرف‌های مذاکره قرار نگرفته است.

در حالی که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا به همراه آمریکا هنوز در وین در حال بحث درباره جزئیات این توافق هستند، بعضی از کشورها می‌گویند درباره قسمت عمده‌ای از این پیش‌نویس توافق به دست آمده اما بعضی مسائل مورد اختلاف هنوز باقیست.

کسرا ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین می‌گوید پس از سکوتی طولانی طی ساعت‌های اخیر، رفت و آمدها در هتل محل مذاکرات شدت گرفته و انرژی تازه‌ای پیدا کرده است.

سه دیپلمات مطلع از مذاکرات به رویترز گفته‌اند متن پیش‌نویس این توافق ۲۰ صفحه‌ای به گام‌های تدریجی اشاره دارد که با تائید طرف‌های این توافق، گام اول آن شامل تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد توسط ایران است.

در متن این پیش‌نویس همچنین به موضوعاتی نظیر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، آزادی زندانیان غربی در ایران اشاره شده است.

رابرات مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا مورد اخیر را یکی از الزامات این توافق خوانده بود.

گفته شده پس از اجرای گام‌های مقدماتی، مرحله اصلی برداشتن تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

درباره مدت زمان اجرای این اقدامات هنوز توافقی بدست نیامده است و در متن پیش‌نویس جای آن خالی گذاشته شده است؛ نمایندگان بعضی مقام‌ها این مدت را بین یک تا سه ماه تخمین زده‌اند.

به گفته دیپلمات‌های غربی حداکثر خلوص مجاز غنی سازی اورانیوم توسط ایران ۳/۶۷ درصد خواهد بود.

توافق جدید شامل الزام آمریکا برای صدور معافیت‌های تحریمی برای فروش نفت ایران است که چند ماه یک بار تمدید می‌شود و موضوع برداشتن آنی تحریمهای نفتی مطرح نیست.

دیپلمات‌های دخیل در این مذاکرات که از ۱۰ ماه پیش آغاز شده گفته‌اند هنوز دستیابی به این توافق روشن نیست و “تا زمانی که راجع به همه مسائل توافق نشود، هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد.”

خبر گزاری تسنیم به نقل از “منابع آگاه” گزارش رویترز درمورد جزئیات توافق را “شعبده بازی رسانه‌ای” توصیف کرده و گفته این جزئیات “نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد.”

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز گفته بود تا تصمیم نهایی درباره احیای برجام فقط چند روز مانده و حالا توپ در زمین ایران است که دست به یک انتخاب سیاسی بزند.

ایران تعیین ضرب‌الاجل توسط کشورهای غربی را رد کرده است.

ایران خواهان برداشته شدن تمامی تحریم‌های آمریکا در قالب برجام است و می‌گوید در صورتی که منافع ملی‌اش تضمین شود، برای نهایی کردن این توافق عجله دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته است هر گونه مذاکره یا تماس مستقیم با آمریکا هزینه بسیار سنگینی برای دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواهد داشت.

مذاکرات جاری وین، دور هشتم مذاکرات هسته‌ای با هدف بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی است؛ آمریکا قبلا گفته بود تا آخر ماه فوریه برای رسیدن به توافق زمان در نظر گرفته است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *