کشف محموله عتیقه قاچاق پیش از خروج از ایران در مرز ترکیه

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۹
گمرک ایران از کشف یک محموله قاچاق بسیار ارزشمند عتیقه‌جات که بین اثاثیه خانه جاسازی شده بود، در مرز ترکیه خبر داد.

به گزارش ایسنا، روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران روز جمعه، ۲۹ بهمن، گفت که این محموله حاوی ۵۷۰ قلم جنس، سکه و کتاب عتیقه بوده و پیش از خروج از کشور در مرز بازرگان کشف شده است.

عکس بخشی از محموله عتیقه کشف‌شده ایرانی در مرز ترکیه

به گفته آقای لطیفی، این محموله از کامیونی که محموله‌اش اثاثیه منزل به مقصد کانادا اعلام شده بود، کشف شده و اقلام عتیقه در بین محموله دست دوم خانه جاسازی شده بود.

سخنگوی گمرک ایران در ادامه ارزش برخی از سکه‌های کشف‌شده را چندین میلیارد تومان و قدمت شماری از این اقلام را سه هزار سال اعلام کرد.

این مقام گمرگ ایران درباره وضعیت فعلی این محموله عتیقه گفت که موارد باارزش تاریخی «جدا و صورت‌جلسه سپس پلمب و در نهایت به ضابطین قضایی تحویل داده شد».

درباره شناسایی و بازداشت عوامل قاچاق این محموله اطلاعاتی منتشر نشده است.

بر اساس این گزارش از جمله اقلام عتیقه کشف‌شده در این محموله ۱۸ قطعه مفرغی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، خنجر عتیقه، هفت عدد اشکدان شیشه‌ای، ۳۲۲ قطعه سکه نقره‌ای، یک سکه یک دلاری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی، بشقاب ناصرالدین شاهی و یک قرآن خطی و طلاکاری‌شده بوده است.

با توجه به پیشینه تاریخی و باستانی ایران، کشف و قاچاق اقلام تاریخی، باستانی و عتیقه در آن گه‌گاه خبرساز می‌شود.

بر اساس قوانین ایران اشیای تاریخی مربوط به پیش از دوره صفویه جزو «میراث ملی کشور» به‌شمار می‌روند و در انحصار دولت هستند و هر اقدامی برای خارج کردن آن‌ها هر چند به خروج نینجامد، قاچاق به‌شمار می‌رود و مرتکب جرم علاوه بر ‌استرداد اموال، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جریمه معادل دو برابر قیمت اموال موضوع قاچاق محکوم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *