اعتراض‌ها به حمایت جمهوری اسلامی از حمله به اوکراین؛ مواضعی شبیه یک کشور «مستعمره» روسیه

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۶

گروهی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در ایران و برخی چهره‌های سیاسی، مواضع مقام‌های دولت و گزارش‌های تلویزیون و رسانه‌های دولتی درباره حمله به اوکراین را مشابه مواضع یک کشور «مستعمره» روسیه دانستند.

جمهوری اسلامی در روایت خود از بحران اوکراین، اقدامات «تحریک آمیز» ناتو و آمریکا را دلیل حمله روسیه به اوکراین دانسته است. در مقابل حشمت الله فلاحت پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پوتین را با هیتلر مقایسه کرد.

در اولین روز حمله روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین عملا از این حمله حمایت کرد و گفت: «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.»  او افزود: «امیدوارم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.»

این سخنان واکنش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت و کاربران این موضع را شبیه موضع یک کشور «مستعمره» روسیه خواندند. برخی از کاربران نیز یادآوری کردند که ترکیه، همسایه ایران، عضو ناتو است.

تلویزیون و برخی دیگر رسانه‌های دولتی در ایران حمله روسیه را «عملیات ویژه» در پاسخ به درخواست رهبران جدایی‌طلب «دونباس» خواندند. خبرگزاری فارس نیز در برخی از گزارش‌های خود حمله روسیه را واکنش به «تجاوزات اوکراین» دانست.

علی مطهری، نماینده سابق مجلس، در واکنش به این گزارش‌ها نوشت که صداوسیما اخبار حمله به اوکراین را مانند «یکی از مستعمرات روسیه» گزارش می‌کند.

او تاکید کرد که ایران برای آن که استقلال خود را نشان بدهد، باید «تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند.»

این نماینده سابق مجلس در پایان نوشت: «جدا شدن گرجستان و آذربایجان و ارمنستان از ایران توسط روسیه و حمایت شوروی از صدام در حمله به ایران را همواره به یاد داشته باشیم.»

حسن بهشتی‌پور، کارشناس بین‌الملل، نیز در تلویزیون گفته بود: «از روسیه حمایت نکنید، تضمینی نیست به ایران هم حمله نکند.»

تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز امتناع آمریکا و اروپا  از مقابله با روسیه را مسخره کرده‌اند.

از جمله نظام الدین موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، در توییتر نوشت: «اوکراین به کدخدا(آمریکا) اتکا کرد و نتوانست بیش از شش ساعت از مرزهایش در مقابل حمله روسیه محافظت کند.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز با اشاره به سقوط بازار‌های مالی پس از حمله روسیه به اوکراین نوشت: «بی‌ثباتی و ناامنی در نیمکره شرقی جهان، آسیب‌های جدی را متوجه منافع غرب خواهد کرد… و بحران اوکراین می‌تواند عبرتی پندآموز باشد.»

در مقابل حشمت الله فلاحت پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس، در توییتر نوشت: «هیتلر، استالین، ریگان،بوش، ترامپ و پوتین سیاستمداران خون آشامی هستند که اجازه ندادند بشر در آرامش زندگی کند. حمله به اوکراین سرآغاز جنگ سرد جدید، آنارشی جهانی و استیلای حکام مقتدر و سرکوبگر در کشورها است.»

در بهمن ماه نیز اعتراض‌ها به برخورد «تحقیر آمیز» پوتین با ابراهیم رئیسی در سفر به مسکو خبرساز شده بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *