سفیر ایران به دنبال برگزاری مهمانی در لندن از سفارت برکنار شد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۷
در پی واکنش تندروها در ایران به «حضور زنان بی‌حجاب» در مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ در سفارت ایران در بریتانیا که دو هفته پیش برگزار شد، سفیر ایران در این کشور برکنار شد.

روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه، ۷ اسفندماه، دلیل فراخوانده شدن محسن بهاروند، سفیر ایران در لندن، و برکناری او را برگزاری «مراسم خارج از عرف» در سفارت ایران اعلام کرده است.

برگزاری مراسم سالگرد انقلاب ۵۷ در روز ۲۲ بهمن امسال در محل سفارت ایران در لندن در پی انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی که بعضی از مهمانان زن را بدون حجاب رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دادند با انتقادهایی از سوی گروه‌های تندرو در ایران همراه شد.

از جمله بسیج دانشجویی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه روز ۲۴ بهمن در نامه‌ای به وزیر خارجه، انتشار تصاویر مربوط به این مراسم را که در آن «اصول اولیه عرف دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران» رعایت نشده بود «موجب رنجش مردم انقلابی و تلنگری برای مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور» خوانده و خواستار «تأدیب مسئولین امر و اتخاذ تدابیر سیاست‌های مناسب برای پیشگیری از تکرار وقوع چنین اعمالی در دستگاه دیپلماسی کشور» شده بود.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه نیز ۲۷ بهمن میزبانی «جشن مختلط» در سفارت ایران در بریتانیا را به دور از «سنخیت با ارزش‌های انقلاب» دانسته و خواستار برخورد با «خاطیان» شده بود.

روزنامه کیهان نیز در یادداشت اخیر خود، حضور مهمانانی را که «پروتکل‌های اولیه حضور در اماکن دیپلماتیک ایران (از جمله رعایت حجاب) را زیر پا گذاشته بودند» اقدامی «هنجارشکنانه» خوانده است که «موجی از ناراحتی عمومی» و «اعتراض گسترده افکار عمومی» را در پی داشته است.

در این مدت از ایران «ناراحتی عمومی» و «اعتراض گسترده»ای به این موضوع گزارش نشده است.

پیش از این نیز حضور چند زن بدون حجاب رسمی در مراسم بازگشایی سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۹۴ با واکنش‌ شدید گروه‌های تندرو در ایران مواجه شده بود.

محسن بهاروند، سفیر برکنارشده ایران در لندن معاون حقوقی و بین‌الملل محمدجواد ظریف بود که در آخرین روزهای دولت روحانی جایگزین حمید بعیدی‌نژاد در لندن شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *