مردم روسیه تحت فشار «جنگ اقتصادی»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

– با تحریم‌ها علیه روسیه شهروندان این کشور از بسیاری جهات تحت فشار قرار می‌گیرند از جمله پرداخت و جابجایی پول با کارت‌های اعتباری مانند ویزا یا مسترکارت دشوار و تقریبا غیرممکن شده است. این دو سرویس مالی در ایالات متحده چندین بانک روسی و سایر مؤسسات مالی روسیه را از خدمات خود محروم کرده‌اند.
– در عرض چند ساعت پس از تهاجم پنجشنبه ۲۴ فوریه هم دلار و هم یورو در صرافی‌ها شروع به تمام شدن کردند. علاوه بر این، بانک‌ها در حال حاضر سقفی برای پرداخت ارز غربی در نظر گرفته‌اند.

مجموعه تحریم‌های جهان غرب علیه روسیه که «جنگ اقتصادی» نام گرفته بیش از همه از سوی شهروندان و خانواده‌های این کشور احساس می‌شود.

صف در برابر خودپرداز بانک؛ مسکو؛ یکم مارس ۲۰۲۲

دن لوکاس ژورنالیست و تحلیلگر سوئدی به چند پرسش‌ در مورد اینکه چگونه مردم عادی روسیه تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرند، پاسخ می‌دهد.

-روس‌ها در مورد تحریم‌ها در زندگی روزانه‌ی خود چه برخوردی دارند؟

-شهروندان روسیه از بسیاری جهات تحت فشار قرار می‌گیرند از جمله پرداخت و جابجایی پول با کارت‌های اعتباری مانند ویزا یا مسترکارت دشوار و تقریبا غیرممکن شده است. این دو سرویس مالی در ایالات متحده چندین بانک روسی و سایر مؤسسات مالی روسیه را از خدمات خود محروم کرده‌اند.

سرویس‌های پرداخت اپل پِی Apple Pay و گوگل پِی Google Pay نیز مسدود شده‌اند. اینها به این معنی است که روس‌ها بطور فزاینده‌ به پول نقد وابسته می‌شوند. صف‌های خارج از دستگاه‌های خودپرداز طولانی شده و در برخی موارد به کیلومتر می‌رسد.

مورد دیگری که مردم روس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد مربوط به قیمت‌ها به ویژه گرانی مواد غذایی است که در حال افزایش است. بنابراین از هم‌اکنون تحریم‌ها گریبان مردم عادی روسیه را گرفته. همچنین گزارش‌هایی از صف‌های طولانی مشتریان در خواربارفروشی‌ها وجود دارد که می‌خواهند مواد غذایی و ضروری در خانه‌های خود ذخیره کنند.

-همزمان ارزش روبل نیز به شدت کاهش یافته. آیا روس‌ها به تبدیل روبل به دلار و یورو نپرداخته‌اند؟

-چرا؛ حتما به دنبال این کار هستند اما آسان نیست. اول اینکه قیمت دلار نسبت به روبل حداقل ۵۰ درصد بیشتر از یک هفته پیش شده. ارزش پول روسیه بسیار کاهش پیدا کرده.

در عین حال دیگر اطمینانی نیست که مشتریان بانک در روسیه بتوانند دلار دریافت کنند. در عرض چند ساعت پس از تهاجم پنجشنبه ۲۴ فوریه هم دلار و هم یورو در صرافی‌ها شروع به تمام شدن کردند. علاوه بر این، بانک‌ها در حال حاضر سقفی برای پرداخت ارز غربی در نظر گرفته‌اند.

-اگر دلار و یورو به دست نیاید آیا چیز دیگری وجود دارد که روس‌ها بتوانند با پس‌انداز خود بخرند تا ارزش پول آنها حفظ شود؟

-البته؛ آنها می‌توانند طلا، سایر فلزات گرانبها و جواهرات بخرند؛ هر چیزی که به دید آنها و از نظر اقتصادی ارزش امن داشته باشد. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه خرید ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین از زمان آغاز تهاجم افزایش یافته است.

-روز دوشنبه ۲۸ فوریه بانک مرکزی روسیه به طرز تکان‌دهنده‌ای نرخ بهره‌ی خود را از ۹/۵ به ۲۰ درصد افزایش داد. این اقدام برای یک خانواده معمولی در روسیه چه معنایی دارد؟

-مهمتر از همه اینکه وام مسکن بسیار گرانتر خواهد شد! بانک مرکزی با تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری و پس‌انداز در بانک‌ها در خصوص وام مسکن سعی در کاهش شوک داشته اما این تنها یک تسکین است چرا که بسیاری از خانوارها در بازپرداخت وام خود با مشکل مواجه خواهند شد.

*منبع:https://www.dn.se
*ترجمه و تنظیم: فرامرز نوروزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *