جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه رای ممتنع داد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۲

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع و به شدیدترین شکل به قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین رای داد.

مجمع عمومی سازمان ملل، روز چهارشنبه در پایان یک نشست اضطراری قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن ضمن محکومیت حمله روسیه به اوکراین، از مسکو خواست به‌طور فوری همه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

۱۴۱ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل به این قطعنامه رای مثبت دادند. کشورهای روسیه، بلاروس، روسیه، کره شمالی و اریتره مخالف این قطعنامه بودند و ۳۵ کشور از جمله ایران و چین نیز به آن رای ممتنع دادند.

هنگامی که نتایج آرا بر روی صفحه نمایش قرار داده شد، نمایندگان در اقدامی نادر برای چند دقیقه به‌طور ایستاده تشویق کردند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به «تجاوز» روسیه به اوکراین «به شدت» ابراز تاسف کرد و از مسکو خواست که فورا، به‌طور کامل و بدون قید و شرط تمامی نیروهای خود را از خاک اوکراین و داخل مرزهای شناخته‌شده بین‌المللی این کشور خارج کند.

این قطعنامه در حالی صادر شد که از نظر قانونی الزام‌آور نیست و در قدرت آن برای ایجاد تغییری در تهاجم نظامی روسیه تردید وجود دارد. با این وجود قطعنامه‌های مجمع، وزن سیاسی و در انعکاس افکار بین‌المللی تاثیر دارند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود گفت که روسیه زیرساخت‌های حیاتی از جمله آب آشامیدنی و گاز را برای میلیون‌ها نفر از بین برده است و به نظر می‌رسد که در حال آماده‌شدن برای افزایش خشونت علیه اوکراین است.

او پیش از آغاز رای‌گیری، برگزاری این مجمع را لحظه‌ای «فوق‌العاده» خواند و افزود: «اکنون بیش از هر مقطع دیگری در تاریخ اخیر، سازمان ملل متحد مورد چالش قرار گرفته است. اگر معتقدید روسیه باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد، رای مثبت دهید.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط نیروهای روسی را رد کرد و هشدار داد که پذیرش این قطعنامه ممکن است باعث تشدید تنش‌ها شود.

از سویی دیگر، نماینده اوکراین در سازمان ملل، روسیه را به تلاش برای نسل‌کشی متهم کرد.

در همین حال، روسیه با دور دیگری از حملات هوایی به خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین، حمله کرد. نیروهای روس ساختمان‌ها را منفجر و آسمان شهر را با گلوله‌های آتش روشن کردند. اداره منطقه‌ای خارکف اعلام کرد که روز سه‌شنبه دست‌کم ۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شدند.

پس از گذشت یک هفته از حمله نظامی روسیه به اوکراین، مسکو هنوز به هدف خود برای سرنگون کردن دولت اوکراین نرسیده است، اما اقدام این کشور با واکنش بی‌سابقه‌ای از سوی غرب مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *