دومین خودسوزی یک کودک‌همسر بلوچ در کمتر از دو ماه

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۳
یک وب‌سایت مربوط به اخبار سیستان و بلوچستان از خودسوزی یک دختر نوجوان در شهرستان بمپور این استان به دلیل «خشونت خانگی» خبر داد.

«کمپین فعالین بلوچ» هویت این دختر نوجوان را «ف مارندگانی»، ۱۷ ساله، اعلام کرده و آورده است که او روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، به دلیل «خشونت همسر» و «عدم حمایت خانواده» اقدام به خودسوزی کرده است.

بر اساس این گزارش، همسر این کودک او را مورد آزار جسمی و روحی و ضرب و شتم قرار داده بود.

این چندمین گزارش از خودکشی کودک‌همسران در ایران به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان در ماه‌های گذشته است.

کمپین فعالین بلوچ اواخر دی امسال نیز از خودسوزی یک کودک‌همسر دیگر به نام «ز. ایرندگانی»، ۱۶ ساله، به دلیل آزار و اذیت همسر خبر داده بود.

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و برای پسران ۱۵ سال تمام است، اما مقام‌های حکومت ایران به طور معمول با ازدواج دختران بالای ۱۳ سال موافق هستند. این در حالی است که بر اساس تعاریف بین‌المللی فرد زیر ۱۸ سال، کودک به‌ شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای اصلاح قوانین مرتبط با کودک‌همسری شده است، از جمله طرحی در مجلس ارائه شد که «حداقل سن ازدواج در دختر ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی» تعیین شده بود ولی با توجه به مخالفت برخی مراجع تقلید شیعه این طرح رد شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، اسفند ۹۹ در گزارشی به شورای حقوق بشر ملل متحد با اشاره به رواج کودک‌همسری در ایران خواستار «اصلاحات فوری» در خصوص رفتار جمهوری اسلامی با زنان و دختران شده بود.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰.۵ درصد افزایش یافته و حدود پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در سال ۹۹ به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال مربوط می‌شود.

این برآوردها تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور است و به نظر می‌رسد، آمار واقعی بیش از این موارد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *