جو بایدن “وضعیت اضطراری ملی” علیه ایران را تمدید کرد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۳

رئیس ‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای، ”وضعیت اضطرار ملی” علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. این وضعیت، نخستین بار ۲۷ سال پیش اعلام شده بود. بر اساس این تصمیم، تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌یابند.

جو بایدن روز جمعه ۱۳ اسفند (۴ مارس) در بیانیه‌ای اعلام کرد ”وضعیت اضطرار ملی” علیه ایران بعد از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ نیز همچنان برای یک سال دیگر ادامه پیدا می‌کند.

رئیس ‌جمهور آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد: «اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران شامل اشاعه و تولید موشک و سایر توانمندی‌های متعارف و نامتقارن تسلیحاتی، شبکه ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای، حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مخرب سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن، همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا است».

بایدن در پایان نوشت: «به این دلایل، لازم است تا وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ در قبال ایران ادامه پیدا کند».

گفتنی است که ”وضعیت اضطرار ملی” ایالات متحده آمریکا درباره ایران، نخستین بار توسط بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا با دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ (۲۴ اسفند ۱۳۷۳) اعلام شد.

کلینتون با متهم کردن جمهوری اسلامی به حمایت از تروریسم، ‌بر هم زدن روند صلح خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی، “وضعیت اضطراری ملی” علیه ایران اعلام کرده بود.

با امضای این فرمان در آن زمان ابتدا همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران ممنوع شد و این ممنوعیت، سپس به هر نوع رابطه تجارتی با ایران گسترش یافت.

این فرمان باید هر ساله در بازه زمانی ۹۰ روزه پیش از ۱۵ مارس تمدید شود چرا که در غیر این صورت، به صورت خودکار لغو خواهد شد.

از آن زمان تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا به طور سالانه فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ علیه ایران را تمدید کرده‌اند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *