تازه‌ترین خیانت روس‌ها به ایران! / روسیه احیای برجام را به تحریم‌ها بر سر اوکراین پیوند زد!

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۵
تازه‌ترین خیانت روس‌ها به ایران! لاوروف ضمانت کتبی خواست!
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه مادام‌العمر روسیه امروز شنبه (۱۴ اسفند) گفت: «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند!»
سرگی لاوروف، خبر داد که کشورش از آمریکا ضمانت خواسته است که تحریم‌ها بر سر اوکراین بر روابط مسکو با تهران ذیل توافق موسوم به برجام اثر منفی نداشته باشد! به گزارش خبرگزاری رویترز، لاوروف که خود در کنار ولادیمیر پوتین از جمله اهداف تحریم‌های گسترده بر سر تهاجم به اوکراین بوده به خبرنگاران گفته است که روسیه خواهان ضمانت کتبی از آمریکا در این زمینه است. او گفت: «ما ضمانت می‌خواهیم که این تحریم‌ها [ی اوکراین] به هیچ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری ما [با ایران] که ذیل برجام قید شده است اثر نگذارد.»
در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین در بیش از یک هفته گذشته سیل تحریم‌ها به سوی مسکو سرازیر شده، تا آنجا که عده‌ای از تحلیل‌گران می‌گویند که این گسترده‌ترین رژیم تحریمی است که تاکنون علیه یک کشور استفاده شده است. این تحریم‌ها در همین چند روز از ارزش پول ملی روسیه، روبل، به‌شدت کاسته و ارزش سرمایه این کشور در بانک مرکزی آن را بسیار پایین آورده است.
اما در حالی که حمله روسیه در اوکراین در جریان بوده است، در وین، پایتخت اتریش،‌ مذاکره‌کنندگان چند کشور دخیل در برجام در تلاش بوده‌اند این توافق اتمی را احیا کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه به خبرنگاران در بروکسل گفته بود که ممکن است ظرف روزهای شنبه یا یک‌شنبه هفته جاری در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، توافق نهایی بر سر احیای برجام حاصل شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز پس از دیدار روز شنبه‌اش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری در تهران اظهار داشت که در جریان این ملاقات، «مرور» و «جمع‌بندی» در مورد مسائل باقی‌مانده صورت گرفت، و «ترتیباتی پیش‌بینی کردیم که حداکثر تا خرداد توافقات برای مبادله اسناد در چارچوب حل‌ و فصل مسائل باقی‌مانده اجرا شود.»

بهترین «دمنوش گیاهی» برای لاغری 15 تا 20 کیلویی در 60 روز!

سرگی لاوروف روز شنبه تاکید کرده است: «ما خواستار ضمانت مکتوب شده‌ایم… که روند جاری که آمریکا به راه انداخته به هیچ شکل بر حق ما برای تجارت آزاد و کامل و همکاری اقتصادی و نظامی با جمهوری اسلامی اثر نگذارد.» وزیر خارجه روسیه نگفته است که اگر ضمانت کتبی در کار نباشد، کشورش دست به چه کاری خواهد زد؛ آمریکا هم هنوز به این خبر واکنش نداشته است. حال مشخص نیست که این خواسته روسیه چه اثری بر احیای برجام خواهد گذاشت که تمام اعضای آن در انتظار تحقق آن بوده‌اند، به‌ویژه ایران که خود پس از سال‌ها تحمل تحریم‌های سخت در انتظار برداشته شدن آنها و سرازیر شدن پول به کشور است.

استفانی القاق، رئیس هیات دیپلمات‌های بریتانیایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین اعلام کرد نمایندگان سه کشور اروپایی طرف برجام برای مشورت و ارائه گزارشی از وضعیت گفت‌وگوها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند. خانم القاق می‌گوید: «[به توافق] نزدیک هستیم.» با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه به خبرنگاران گفت: «ما در اواسط هفته آینده به توافق خواهیم رسید.» مذاکره‌کنندگان به مدت ۱۱ ماه تلاش کرده‌اند تا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کنند که طبق آن ایران در ازای برداشتن تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرده بود.
قدرت‌های غربی، چین و روسیه تقریبا یک سال است که برای احیای این توافق همکاری نزدیک داشته‌اند اما جنگ در اوکراین احساس فوریت برای پایان دادن به مذاکرات را پیش از دشوارتر شدن همکاری با مسکو ایجاد کرده است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان روز جمعه ضمن اعلام «پیشرفت‌های محسوس در گفتگوهای هسته‌ای» با قدرت‌های جهانی از پذیرش خطوط قرمز ایران به عنوان شرط لازم برای توافق نهایی و حضور وزاری خارجه در وین یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *