«بازجو-خبرنگار» صداوسیما مسئول رصد رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شد 

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۷
آمنه‌سادات ذبیح‌پور، خبرنگار صداوسیما که در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «بازجو-خبرنگار» شهرت یافته است، به عنوان «سرپرست سردبیری گروه‌ رسانه‌های فارسی زبان بیگانه» صداوسیما منصوب شده است.

در حکم صادره برای این خبرنگار که توسط حسن عابدینی، سرپرست خبرگزاری صداوسیما امضا شده است، از «پایش مستمر محتوای رسانه‌های بیگانه و افشای شگردها» آن‌ها، افشاگری علیه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و همچنین تولید محتوا برای بولتن‌ها به عنوان «مهم‌ترین ماموریت» آمنه‌سادات ذبیح‌پور نام برده شده است.

بولتن‌های صداوسیما که در طبقه‌بندی‌های مختلف تهیه می‌شود، در بخش‌های مختلف این سازمان و همچنین برای ارسال به مقام‌های جمهوری اسلامی تهیه می‌شوند.

بر اساس گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی، آمنه‌سادات ذبیح‌پور در سال‌های اخیر در پرونده‌سازی علیه بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی داخل ایران مشارکت داشته است.

در یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها، سپیده قلیان، فعال مدنی، که اکنون در زندان به سر می‌برد، دی‌ماه ۹۸ در یک رشته توئیت‌ نوشت که آمنه‌سادات ذبیح‌پور در برنامه‌ای با عنوان «طراحی سوخته» که علیه فعالان کارگری پخش شد، هم گوینده بوده و هم «‌در اتاق بازجویی حضور داشت تا پس از ساعت‌ها شکنجه‌ جسمی و روحی، متنی را که از قبل آماده کرده بود، برای خواندن در مقابل دوربین در اختیار» او بگذارد.

چند روز پس از این ماجرا، سپیده قلیان خبر داد به دلیل افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور به «نشر اکاذیب» متهم و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.

بهمن همان سال، سیزده نهاد و انجمن حقوق بشری با ارسال نامه‌ای مشترک به شورای اتحادیه اروپا، خواستار «اقدامات محدودکننده» علیه صداوسیما و آن دسته از مسئولان این سازمان شدند که «نقش و مسئولیت در ضبط و پخش اعترافات اجباری» دارند.

این نهادهای حقوق بشری همچنین خواهان تحریم هفت نفر از عوامل صداوسیما از جمله آمنه‌سادات ذبیح‌پور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *