پرتاب ماهواره با موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

– سپاه پاسداران ادعا کرده ماهواره «نور۲» در مدار زمین قرار گرفته است.
-علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفته «رؤیت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است».

در شرایطی که گفته می‌شود مذاکرات وین برای «احیای برجام» به مراحل نهایی رسیده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۱۷ اسفندماه اعلام کرد که با موشک «قاصد» از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داده است.

طبق گزارشی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اختیار رسانه‌ها گذاشته است، موشک سه مرحله‌ای «قاصد» ماهواره «نور ۲» با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه پس از ۴۸۰ ثانیه در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است. گفته شده مأموریت این ماهواره «سنجش و شناسایی» است.

اولین ماهواره فضایی سپاه پاسداران «نور یک» بود که ۲۱ ماه قبل در سال ۹۹ پرتاب شد. گفته شد عمر این ماهواره یکسال است اما هنوز فعال است.

جزئیات بیشتری در مورد پرتاب این موشک ارائه نشده است.

بسیاری تحلیلگران و شماری از مقامات غربی می‌گویند سپاه پاسداران و وزارت دفاع جمهوری اسلامی به اسم پرتاب ماهواره موشک‌های بالستیک دوربُرد آزمایش می‌کنند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی گفته «رؤیت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است.»

در سال‌های اخیر بارها پروژه‌های فضایی جمهوری اسلامی با شکست مواجه شد. تعداد پروژه‌های ناموفق تا حدی زیاد شد که شماری از مقامات جمهوری اسلامی احتمال وقوع خرابکاری را مطرح کردند. در بسیاری موارد اگرچه این شکست‌ها نخست انکار و تکذیب می‌شود اما پس از مدتی که گذشت، در سخنان مقامات مشخص می‌شود که چه اتفاقی درباره این پروژه‌ها افتاده است!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *