عراق سفیر ایران را احضار کرد؛جمهوری‌خواهان سنا:حمله به اربیل تکلیف احیای برجام را روشن کرد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۳

عراق در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل،با احضار سفیر ایران به این حمله اعتراض کرد.شماری از اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفتند این حمله تکلیف احیای برجام را برای همیشه روشن کرد و جو بایدن باید به مماشات با ایران پایان دهد و از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای خارج شود.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، با تاکید براینکه دولت عراق حمله‌ به اربیل را نقض صریح و آشکار حاکمیت عراق می‌داند، گفت که وزارت خارجه عراق عصر یکشنبه با احضار ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد با ارائه یادداشت اعتراضی، ضمن محکوم کردن این حمله خواهان توضیح ایران درباره نقض حاکمیت عراق شده است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق افزود که رویه‌های دیگری نیز در مورد مقابله با تهدیدات علیه عراق وجود دارد که دولت این کشور مشغول بررسی آنهاست و عراق از همه راه‌های ممکن برای احقاق حق خود و محکومیت این تجاوز استفاده خواهد کرد.

دولت عراق نیز در بیانیه‌ای حمله موشکی به اربیل را «تجاوز» به خاک عراق خواند و آن را «حمله به اصل حسن همجواری عراق و ایران» توصیف کرد.

در این بیانیه، دولت عراق افزود که از طریق کانال‌های دیپلماتیک خواستار توضیح شفاف ایران درباره این حمله شده و انتظار دارد رهبری جمهوری اسلامی «این تجاوز» را رد کند.

بنابر اعلام مرکز مقابله با تروریسم اقلیم کردستان عراق، بامداد یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۲ موشک بالستیک شهر اربیل را هدف قرار دادند و آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد که این موشک‌ها به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کردند.

سپاه پاسداران روز یکشنبه در بیانیه‌ای، مسئولیت حمله موشکی به اربیل را به عهده گرفت و اسرائیل را تهدید کرد که «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.»

سناتور جمهوری‌خواه: حمله موشکی ایران به اربیل، تکلیف احیای برجام را برای همیشه روشن کرد

حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل با واکنش گسترده اعضای مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده است، از جمله جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل، تکلیف احیای برجام را برای همیشه روشن کرده است.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه، نیز تاکید کرد که ایران آشکارا آمریکایی‌هایی را با حملات موشکی هدف قرار می‌دهد و «رفع تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی ایران» باید کاملا از روی میز برداشته شود.

دیگر سناتور جمهوری‌خواه، بیل هگرتی، نیز گفت: دولت جو بایدن حتی زمانی که رژیم ایران طرح‌هایش را برای حمله علیه ما در خاورمیانه و خاک آمریکا پیش می‌برد، نمی‌تواند از مماشات با ایران دست بردارد.

در همین حال جاش گوتیمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز خاطرنشان کرد که حمله ایران به اربیل که جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت، یک بار دیگر نشان داد که چرا باید اطمینان حاصل کنیم که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح اتمی دست نیابد.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: حملات موشکی به اربیل را که از ایران نشات گرفته بود به‌شدت محکوم می‌کنیم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، افزود که حملات موشکی ایران به هیچ یک از تاسیسات آمریکا آسیب نرساند و هیچ‌ یک از شهروندان یا پرسنل آمریکایی در اربیل مجروح نشدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اضافه کرد که ایران باید فورا حملات خود را متوقف کند، به حاکمیت عراق احترام بگذارد و دخالت خود را در امور داخلی این کشور متوقف کند.

همزمان معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت که ما معتقد نیستیم که کنسولگری آمریکا هدف حمله موشکی ایران در اربیل بوده است.

در مقابل سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت: ایران موشک‌ها را به تاسیسات ایالات متحده [در اربیل] شلیک کرد، اما معاون وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد که توجیه کند آنها قصد شلیک به کنسولگری ما در عراق را نداشته‌اند. این دقیقا همان چیزی است که مقام‌های ایران می‌خواستند.

جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نیز گفت: دونالد ترامپ حق داشت که برجام اوباما را «بدترین توافقی که تا به حال مذاکره شده» بنامد و از بسیاری جهت‌ها، توافق هسته‌ای جدید بایدن با ایران بدتر است.

لیزا مک‌کلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز از جو بایدن خواست که فورا مذاکرات با ایران درباره احیای برجام را متوقف کند.

از سوی دیگر، آلمان نیز حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل را به‌شدت محکوم کرد و خواستار پاسخگو کردن عاملان این حملات شدند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز حمله غیرمنطقی ایران به اربیل را که نقض بی‌دلیل حاکمیت عراق خواند و آن را محکوم کرد.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا حملات موشکی ایران به اربیل را به شدت محکوم کرد و افزود: هیچ توجیهی برای چنین اقدام خشونت آمیزی علیه قلمرو یک کشور مستقل وجود ندارد.

المیادین: حمله به اربیل تلافی حمله ۲۵ بهمن اسرائیل به پایگاه نظامی در کرمانشاه بود

از سوی دیگر شبکه المیادین، وابسته به حزب‌الله لبنان، از قول منابع امنیتی خود نوشت که هدف حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل یک ایستگاه امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل بوده است و این حمله به تلافی حمله پهپادی ۲۵ بهمن ماه اسرائیل به یک پایگاه نظامی در کرمانشاه انجام شده است.

المیادین با تاکید براینکه همین ایستگاه موساد در اربیل در چند وقت اخیر مسئول عملیات اطلاعاتی و تهاجمی علیه ایران بوده است، افزود: ۶ پهپاد اسرائیلی در روز ۲۵ بهمن از قلب کردستان عراق پرتاب شدند و پایگاهی را در کرمانشاه هدف قرار دادند و در نتیجه آن حمله، ایران در پایگاه کرمانشاه متحمل خساراتی شد.

این در حالی است که سپاه پاسداران بهمن ماه گذشته در پی انتشار گزارش‌هایی از «انفجار در پایگاه پهپادی سپاه پاسداران در ماهیدشت کرمانشاه»، آن را رد کرد و در بیانیه‌ای افزود: «آتش‌سوزی در انبار نگهداری روغن‌ موتور و مواد قابل‌اشتعال» در یکی از مقر‌های پشتیبانی سپاه پاسداران موجب خسارت به یک سوله شده و هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است.

از سوی دیگر سایت عصر ایران با اشاره به موضع‌گیری واحد مقام‌های عراقی علیه حمله موشکی ایران به اربیل، ضمن حمله به مقام‌های عراق نوشت: مسئولان عراقی اگر واقعا نگران حاکمیت و امنیت کشورشان هستند چگونه اجازه می دهند اسرائیلی‌ها در کشورشان پایگاه جاسوسی یا ایستگاه اطلاعاتی تاسیس کنند و شبانه روز علیه ایران فعالیت کنند و حتی آن‌طور که المیادین نوشته از همین ایستگاه عملیات پهپادی علیه یک مرکز نظامی در کرمانشاه را هدایت کنند.

این سایت با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با حمله آمریکا در نزدیک فرودگاه بغداد، خطاب به مقام‌های عراق نوشت که شما یا اختیاری و آگاهانه با آمریکا و اسرائیل در اقدامات‌شان علیه ایران همکاری دارید که در این صورت شریک آنها محسوب می‌شوید و به نوعی اعلام جنگ علیه ایران داده‌اید و باید تاوان پس دهید، یا آنقدر بی‌عرضه هستید که آمریکا و اسرائیل خاک شما را به پایگاهی علیه ایران تبدیل کرده‌اند که در این صورت انتظار نداشته باشید هزینه بی‌عرضگی شما را ایران بدهد و در برابر تعرضات انجام شده از خاک شما، سکوت کند و ضربه ببیند و دم بر نیاورد.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز از نیروی نظامی به عنوان ابزار تولید قدرت جمهوری اسلامی در کنار دیپلماسی نام برد و گفت: میدان و دیپلماسی ابزارهای تولید قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند که به تناسب برای دفاع از منافع و امنیت ملی به‌صورت هوشمندانه به کارگرفته می‌شوند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *