نازنین زاغری و انوشه آشوری پس از آزادی، بامداد پنج‌شنبه وارد بریتانیا شدند

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۶

هواپیمای حامل نازنین زاغری و انوشه آشوری ساعت یک بامداد در فرودگاه برایز نورتون شهر آکسفوردشر بریتانیا فرود آمد و آنها پس از چند سال بازداشت و زندان در ایران، به بریتانیا بازگشتند.

نازنین زاغری و انوشه آشوری دقایقی پس از آنکه پروازشان در فرودگاه برایز نورتون به زمین نشست، از هواپیما خارج شدند و مورد استقبال خانواده‌ها و شماری از مقام‌های بریتانیایی قرار گرفتند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، که در ۶ سال گذشته چندبار برای آزادی او در لندن اعتصاب غذا کرده بود، بامداد پنج‌شنبه دقایقی پس از ورود همسرش به بریتانیا، گفت: مایه آرامش است که دوباره می‌توانیم مثل یک خانواده معمولی با هم باشیم و دیگر ناچار نیستیم بجنگیم.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، بامداد پنج‌شنبه در توییتی با ابراز خوشحالی از بازگشت نازنین زاغری و انوشه آشوری به بریتانیا نوشت: «به خانه خوش آمدید.»

وزیر خارجه بریتانیا با ابراز خرسندی از مرخصی مراد طاهباز از زندان و حضور او در کنار خانواده‌اش در ایران گفت: این امر کافی نیست. ما برای تضمین بازگشت او از ایران به شدت در تلاش هستیم.

نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی که سال‌ها در ایران زندانی بودند روز چهارشنبه آزاد شدند و همزمان وزرای خارجه ایران و بریتانیا اعلام کردند که بدهی مربوط به خریدتانک‌های چیفتن به تهران پرداخت شده است.

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران به قراردادی بازمی‌گشت که بین حکومت محمدرضا شاه پهلوی و دولت بریتانیا برای تحویل تانک‌های مدل چیفتن به ایران امضا و پول آن داده شد، اما با وقوع انقلاب ۵۷ در ایران، اجرای قرارداد به تعلیق رفت.

نازنین زاغری فروردین سال ۹۵ پس از سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌ خود، بازداشت شد و منابع مختلف در این سال‌ها گفته بودند که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای دریافت مبلغ باقی مانده قرارداد تانک‌های چیفتن از بریتانیا، اقدام به بازداشت نازنین زاغری کرده‌اند.

نازنین زاغری خود نیز پیش از این گفته بود: «کشور من مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت.»

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه همزمان با انتشار خبر آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بدهی این کشور به ایران پرداخت شده و گفت که «این منابع منحصرا صرف خرید اقلام بشردوستانه» خواهد شد.

انوشه آشوری، بازرگان ایرانی-‌بریتانیایی نیز که بامداد پنج‌شنبه پس از چند سال زندان در ایران به بریتانیا بازگشت، سال ۹۶ هنگامی که برای دیدار مادرش به ایران سفر کرده بود بازداشت شده بود.

مراد طاهباز نیز سال ۹۶ به همراه هشت فعال محیط زیست دیگر بازداشت شد و به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌ است.

همچنان تعداد دیگری از شهروندان دوتابعیتی و نیز شهروندان چند کشور دیگر از جمله فرانسه، آمریکا و آلمان در ایران زندانی هستند.

ماه گذشته بری روزن،‌ گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران، در جریان اعتصاب غذای خود مقابل هتل محل مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: ایران اگر به دنبال توافق با قدرت‌های جهان است باید گروگان‌ها را آزاد کند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *