آمریکا: توافق بر سر احیای برجام نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۲

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اول فروردین گفت که توافق بر سر احیای برجام نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی.

ند پرایس به خبرنگاران گفت واشینگتن همزمان در حال آماده کردن خود برای سناریوهای با یا بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران است.

او تاکید کرد آمریکا آماده اتخاذ «تصمیمات سخت» برای بازگشت برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های وضع شده در برجام است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود گفت که «ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم».

او موضوعات باقیمانده در مذاکرات وین برای احیای برجام را «اندک» و در عین حال «بسیار مهم» خواند و گفت ایران «ابتکاراتی را از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا» به آمریکا ارائه کرده است.

وزیر خارجه ایران بدون اشاره به موضوعات باقیمانده، مدعی شد: «اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد».

ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی دست یافتند. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۹۷ از این توافق که موسوم به برجام است، خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

ایران یکسال بعد به تدریج از تعهدات خود در این توافق عدول کرد و فعالیت‌های هسته‌ایش از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی و تعلیق پروتکل الحاقی را شدت بخشید.

با روی کار آمدن دولت دمکرات جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای باقیمانده در برجام، به صورت مستقیم، و آمریکا به‌طور غیرمستقیم آغاز شد اما به‌رغم رسیدن مذاکرات به مرحله نهایی، برخی اختلافات حل‌نشده باقیمانده است.

ایران می‌گوید آمریکا باید تضمین دهد که در آینده از برجام خارج نخواهد شد؛ موضوعی که دولت جو بایدن اعلام کرده است صلاحیت تصمیم‌گیری از طرف دولت‌های آتی آمریکا را ندارد.

ایران همچنین خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا است، در حالی که واشینگتن اعلام کرده که فقط تحریم‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

اخیرا گزارش‌هایی از مذاکرات ایران و آمریکا برای خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده منتشر شده است.

سه مقام اسرائیلی و دو منبع آمریکایی به وب‌سایت اکسیوس گفته‌اند که دولت جو بایدن احتمال حذف نام سپاه پاسداران را از سیاهه تروریستی، در ازای تعهد تهران به کاهش تنش در منطقه، بررسی می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، ‌۲۷ اسفند پارسال در یک نشست خبری با دفاع تلویحی از ایده خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا گفت: وضعیت کنونی، ایالات متحده را امن‌تر نکرده است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه احتمال حذف نام سپاه پاسداران از سیاهه سازمان‌های تروریستی آمریکا گفت: مذاکره هم‌اکنون در جریان است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *