ترافیک زایمان سزارین در بیمارستان‌ها در ۱/۱/۰۱! ایران پر از فلاکت و والدین و نوزادان خوشبخت روز اول قرن هجری!

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۲

-پس از فراگیری اینترنت و گستره دسترسی به اطلاعات خصوصی یکدیگر در فضای مجازی، برگزاری بسیاری از مناسبت‌های شادی و تولد در تاریخ ۸/۸/۸۸ توجه میلیون‌ها ایرانی را به تاریخ رُند یا گِرد جلب کرد. رفته رفته «اهمیت» این موضوع چنان «جدی» شد که افزایش افسارگسیخته تعرفه تالارهای عروسی، بخش زایمان بیمارستان‌های خصوصی و هر کسب و کاری که به مراسم شادی و تولد مربوط می‌شد را به دنبال آورد.
-در نظر کسانی که به دنبال چنین «مد»هایی هستند، تاریخ ۱/۱/۰۱ از هر زمان دیگری «استراتژیک‌تر» شد چرا که آن را نماد آغازین یک قرن می‌دانند که حالا فرزندشان در آن روز به دنیا آمده! آنها برای این موضوع که فقط برای خودشان مهم است تلاش می‌کنند حتا با جان و تندرستی نوزادشان نیز بازی کنند تا پزشک درمانگر آنها راضی شود که این «زایمان تاریخی» در همین ۲۴ ساعت طلایی اتفاق بیفتد و یکی از راه‌های آن عمل جراحی و سزارین است!
-تولد نوزادان در تاریخ یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ چنان به موضوع حساسی تبدیل شده که برخی خبرنگاران در ایران به بیمارستان‌ها مراجعه کردند تا از نزدیک شاهد والدین و نوزادان خوشبختی باشند که در این روز پا به این جهان آنهم در ایران پر از مشکلات می‌گذارند!
– مسئول پذیرش یکی از بیمارستان‌های غرب تهران گفته است که در روز‌های عادی سه تا چهار تولد نوزاد دارند، اما امروز این رقم به ۴۵ مورد رسیده است. یعنی افزایش بیش از ١٠ برابری سزارین در نخستین روز سال. آنهم فقط برای داشتن یک تاریخ تولد لوکس! تازه این آمار تا نیمه امروز یکم فروردین بوده و پرسنل پیش‌بینی می‌کنند تا ساعت صفر در نیمه‌شب، این رقم از ۶۰ تولد هم بیشتر شود!

در حالی که وزارت بهداشت نسبت به مخاطره سزارین‌های پیش از موعد هشدار داده است، زایشگاه‌های ایران همزمان با ۱/۱/۱۴۰۱ با ترافیک سنگین سزارین مواجه شده تا نوزادان به خواست والدین‌ در یکم فروردین‌ ۱۴۰۱ به دنیا بیایند!

پس از فراگیری اینترنت و گستره دسترسی به اطلاعات خصوصی یکدیگر در فضای مجازی، برگزاری بسیاری از مناسبت‌های شادی و تولد در تاریخ ۸/۸/۸۸ توجه میلیون‌ها ایرانی را به تاریخ رُند یا گِرد جلب کرد. رفته رفته «اهمیت» این موضوع چنان «جدی» شد که افزایش افسارگسیخته تعرفه تالارهای عروسی، بخش زایمان بیمارستان‌های خصوصی و هر کسب و کاری که به مراسم شادی و تولد مربوط می‌شد را به دنبال آورد.

همین افزایش قیمت‌ها آنهم در شرایطی که اوضاع اقتصادی مردم هر روز بدتر می‌شد و می‌شود، همه چیز را از مدار عقل و اعتدال خارج کرده و به ویژه فرهنگ «چشم و هم‌چشمی» در میان اقشاری که دست‌شان به دهان‌شان و بیش از دهان‌شان می‌رسد باعث شد هر اتفاقی در تاریخ‌های رُند، به عنوان «لاکچری» و لوکس مطرح شود. حالا این موضوع در مورد زایمان نیز در میان برخی والدین تبدیل به یک دغدغه شده و بسیاری از خانواده‌ها حاضرند برای تولد فرزندشان در چنین زمان‌هایی دست به هر کاری بزنند بدون آنکه به پیامدهای برای تندرستی مادر و فرزندان فکر کنند.

در نظر کسانی که به دنبال چنین «مد»هایی هستند، تاریخ ۱/۱/۰۱ از هر زمان دیگری «استراتژیک‌تر» شد چرا که آن را نماد آغازین یک قرن می‌دانند که حالا فرزندشان در آن روز به دنیا آمده! آنها برای این موضوع که فقط برای خودشان مهم است تلاش می‌کنند حتا با جان و تندرستی نوزادشان نیز بازی کنند تا پزشک درمانگر آنها راضی شود که این «زایمان تاریخی» در همین ۲۴ ساعت طلایی اتفاق بیفتد و یکی از راه‌های آن عمل جراحی و سزارین است!

تولد نوزادان در تاریخ یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ چنان به موضوع حساسی تبدیل شده که برخی خبرنگاران در ایران به بیمارستان‌ها مراجعه کردند تا از نزدیک شاهد والدین و نوزادان خوشبختی باشند که در این روز پا به این جهان آنهم در ایران پر از مشکلات می‌گذارند! مشاهدات میدانی این افراد از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد فهرست بلندبالایی از متقاضیان رزرو اتاق عمل برای تولد نوزادان در تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۱ آماده شده و فهرست تقاضا برای تولد در این تاریخ، بیش از تاریخ‌های خاص، گذشته است.

گزارشگران این حوزه در بیمارستان‌ها با والدینی برخورد داشته‌اند که به گفته خودشان، دکتر تاریخی غیر از اول فروردین را زمان مناسب زایمان دانسته بود اما آنها دوست داشتند ورود فرزندشان به این دنیا مصادف با اولین روزِ اولین ماهِ اولین سالِ قرن جدید هجری باشد. چه بسا این خواسته با نظر مخالف دکتر مواجه شده و والدین بجای توجه به سلامتی و وضعیت جنین، دکتر خود را عوض کرده‌اند.

پیشتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نسبت به مخاطرات سزارین‌های پیش از موعد با هدف تولد در تاریخ‌های خاص هشدار داده بود. بر مبنای بیانیه‌ سازمان جهانی بهداشت، انجام سزارین به عنوان یک روش تولد برای نجات مادر و نوزاد در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد منطقی است و بیش از این میزان نه تنها منفعتی برای مادر و نوزاد ندارد بلکه برعکس مادر و نوزاد را در معرض مخاطرات قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش‌ها، برخی والدین تا ١٠٠ میلیون تومان هم به بیمارستان‌های خصوصی هزینه پرداخت کرده‌اند تا فرزندشان در این روز متولد شود. در اینباره مسئول پذیرش یکی از بیمارستان‌های غرب تهران گفته است که در روز‌های عادی سه تا چهار تولد نوزاد دارند، اما امروز این رقم به ۴۵ مورد رسیده است. یعنی افزایش بیش از ١٠ برابری سزارین در نخستین روز سال. آنهم فقط برای داشتن یک تاریخ تولد لوکس! تازه این آمار تا نیمه امروز یکم فروردین بوده و پرسنل پیش‌بینی می‌کنند تا ساعت صفر در نیمه‌شب، این رقم از ۶۰ تولد هم بیشتر شود!

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت یکی از منتقدان این رفتار و تولدهاییست که والدین به خاطر زادروز به دنیا آمدن نوزادشان را جلو و یا حتا عقب می‌اندازند. وی می‌گوید: «زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص باعث به‌ خطر افتادن سلامت مادر و جنین می‌شود و این اقدام نه تنها نشان از خاص بودن و تمایز فرهنگی خانواده ندارد، بلکه بهانه درج این تاریخ ویژه در شناسنامه ممکن است برای یک عمر سلامت جنین را به خطر بیندازد.»,

اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان هم دل خوشی از این تبِ فراگیر ندارد و امیدوار است که مادران تولد تقویمی را فدای سلامت خود و فرزندشان نکنند. او می‌گوید: «تولد نوزاد زیر ۳۹ هفته می‌تواند نوزاد را گرفتار عوارض تنفسی کند چرا که پیش از این زمان ریه او تکمیل نشده و ممکن است پس از تولد نوزاد به دستگاه و بستری در NICU نیاز پیدا کند، حتا خطر آسم و به خطر افتادن سلامت کودک نیز در آینده وجود دارد.»

فرشته حقیقت متخصص زنان و زایمان نیز با اشاره به اینکه باید فلسفه تولد نوزاد در تاریخ‌های رُند از ذهن عموم پاک شود، می‌گوید بسیار بهتر می‌بود اگر تصمیم‌گیری تاریخ‌های سزارین نزدیک به تاریخ‌های رُند نیز مانند سایر تاریخ‌ها، بر عهده پزشک می‌بود و زایمان‌های طبیعی نیز مانند گذشته، طبق روال طبیعی خود یا به صورت اورژانسی برای بیمار انجام می‌شد.

این متخصص با اشاره به درخواست مادران باردار برای زایمان در تاریخ خاص یکم فروردین ۱۴۰۱ بیان کرد: «افرادی که تاریخ زایمان آنها هفته آخر اسفند یا ۱۰ روز ابتدایی فروردین است، پزشک را برای زایمان در تاریخ رُند یکم فروردین ۱۴۰۱ تحت فشار قرار می‌دهند و از سمتی، درخواست دارند برای زایمان، پزشک خود آنها حاضر باشد که اگر پزشک حضور نداشته باشد، برخی برای رسیدن به مقصود خود اقدام به تعویض پزشک می‌کنند.»

ایرج حریرچی معاون سابق وزارت بهداشت در دوران سعید نمکی پیشتر تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را برای جلوگیری از چنین رخدادهایی ضروری دانسته و گفته بود که چنین سیستمی باعث شفافیت در روند درمان بیماران شده و باعث می‌شود تمام اطلاعات مربوط به زنان باردار مانند وضعیت جسمانی، داروهای مصرفی آنها، سابقه بیماری‌ها و نتایج آزمایش‌هایشان در این پرونده ثبت شود.

وی تاکید داشت: «در حال حاضر و در نبود این پرونده الکترونیک، اطلاعات و جزئیات روند بارداری فقط بین مادر باردار و پزشک او رد و بدل می‌شود و تا زمانی که وزارت بهداشت نتواند پرونده الکترونیک را در همه سطوح اجرایی کند، نمی‌توان انتظار داشت که مداخله مؤثری در جلوگیری از زایمان‌های لاکچری انجام شود و نظارت کامل بر تخلفات صورت گرفته در این زمینه، امری غیرممکن به نظر می‌رسد.»

با وجود همه این دیدگاه‌های منفی که البته خاص ایران نیست و پزشکان و متخصصان در سراسر جهان به والدین نسبت به تصمیمات نسنجیده درباره عمل سزارین و تولدهای زودرس و دیررس هشدار می‌دهند، تا کنون هیچ راهکار مدیریتی و فرهنگی نیز از سوی مسئولان مربوطه در جمهوری اسلامی دیده نمی‌شود. با قوانین درست و سودمند می‌توان مانع رواج رفتارها غلط شد چنانکه در کشورهای پیشرفته نیز چنین تاریخ‌های رُندی نه با دخالت تصنعی بلکه بطور طبیعی خبرساز می‌شوند. اما در روزگاری که جمهوری اسلامی صرفا به فرزندآوری بدون هیچ پشتوانه و زیرساخت اقتصادی و آموزشی و بهداشتی به تکرار تاکید می‌ورزد، نباید تعجب کرد که گستردگی چنین موضوعی نه تنها دغدغه سیاست‌گذاران و قانونگذاران نیست، بلکه چه بسا بر آن چشم می‌بندند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *