بنی گانتز: جهان «طرح جایگزین» را اجرایی کند تا تهدید هسته‌ای ایران متوقف شود

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۸

وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه ۱۷ فروردین گفت: جهان باید «طرح جایگزین» را در مورد ایران اجرایی کند تا «تهدید هسته‌ای ایران متوقف شود».

بنی گانتز تاکید کرد که جهان باید ایران را زیر فشار بگذارد تا در «نبود یک توافق خوب»، تهران از پیشبرد برنامه هسته‌ای‌ خود دست بکشد.

او اظهار داشت: «طرح جایگزین» که اسرائیل آن را راهکار جایگزین برای توافق با ایران می‌داند، شامل «استفاده از زور، بهره‌گیری از فشارهای اقتصادی و همچنین کاربرد فشارهای دیپلماتیک است».

وزیر دفاع اسرائیل در مورد «استفاده از زور» در «طرح جایگزین» توضیح نداد اما ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز پانزدهم فروردین گفته بود که برنامه‌های ارتش برای «اقدام در ایران» با «شتاب بالا» در جریان است.

به گفته بنی گانتز، ایران به پنهان کردن تجهیزات هسته‌ای در مخفیگاه‌ها در دل کوه ادامه می‌دهد و همزمان، آبشار دیگری از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم در فردو نصب کرده است.

او افزود: اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران از ۱۰ کیلوگرم، در حال حاضر به ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است که این یعنی، مسابقه با زمان.

وزیر دفاع اسرائیل این اظهارات را در نشستی با حضور ۸۰ تن از سفیران خارجی بیان کرد که یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل نیز در آن حضور داشت.

ژنرال گانتز اظهار داشت برخلاف توافقی که در وین نوشته شده، توافق هسته‌ای خوب توافقی بدون تاریخ انقضاء است تا ایران نتواند در پایان مهلت توافق، همچنان برنامه اتمی خود را پیش ببرد.

به گفته او، از نظر اسرائیل، توافق خوب با ایران باید دربرگیرنده نظارت گسترده بر فعالیت اتمی تهران در تمامی نقاط و در هر مقطع زمانی باشد و همچنین بر برنامه موشک‌های بالستیک ایران نظارت اعمال کند.

پس از آن‌که رهبران اسرائیل در هفته‌های گذشته مخالفت شدید خود با احتمال احیای برجام میان آمریکا و ایران را به اطلاع مقامات ایالات متحده رساندند، وزیر خارجه آمریکا از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، خواسته بود تا پیشنهادهای خود را برای طرح جایگزین توافق با ایران، ارائه کند.

مقامات اسرائیل به تازگی در جریان دو نشست‌ با مقامات ارشد کشورهای عربی در مصر و نیز در صحرای نگب در جنوب اسرائیل، گفته بودند که متحدان جدید عرب اسرائیل نیز مانند این کشور از احتمال احیای برجام ناخشنود هستند و در پشت درهای بسته، از راهکارهای اسرائیل در برابر ایران حمایت می‌کنند.

نشست مشترک وزیران خارجه و دفاع اسرائیل با سفیران خارجی در اسرائیل، با محوریت «تهدیدهای ناشی از ایران»، در حالی روز چهارشنبه برگزار شد که پایه‌های ائتلاف دولت نفتالی بنت از امروز متزلزل شده و بنیامین نتانیاهو با خشنودی از این وضعیت، نسبت به بازگشت به قدرت ابراز خوش‌بینی کرده است.

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه گفت که دولت کنونی در برابر ایران عملکرد ضعیفی داشته و اگر در نتیجه تحولات جاری در صحنه سیاست داخلی اسرائیل، حزب لیکود به قدرت بازگردد، او مقابله با ایران را در صدر دستور کار خود در صحنه جهانی قرار خواهد داد.

اکثر احزاب حامی دولت یا جناح اپوزیسیون در مخالفت با برنامه اتمی و طرح‌های موشکی ایران و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران اشتراک نظر دارند اما تحلیلگران همواره گفته‌اند که بنی گانتز دیدگاه ملایم‌تری در این زمینه دارد و مایل به ابراز مخالفت آشکار با آمریکا نیست.

آقای گانتز بیانیه مشترک اخیر نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل علیه احتمال احیای برجام را امضا نکرده بود.

با وجود مخالفت شدید نفتالی بنت و یائیر لاپید با کوشش‌های واشینگتن برای احیای برجام و مشارکت غیرمستقیم آمریکا در مذاکرات وین، به گفته مقامات واشینگتن و تهران، گفت‌وگوهای اخیر در اتریش به تنظیم پیش‌نویس توافق منجر شده است.

در همین حال، مقامات واشینگتن و تهران برای نهایی کردن توافق احیای برجام همچنان توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

بر اساس گزارش جروزالم پست، خبرگزاری‌ها و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *