تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد/ تصویر

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۰

داده‌های یک سایت هواشناسی نشان می‌دهد که تهران روز جمعه آلوده‌ترین شهر جهان از لحاظ میزان آلاینده‌های هوا بوده است.

غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوای تهران در حال حاضر ۵۰ برابر بالاتر از میزان تعیین شده در دستورالعمل سالانه کیفیت هوای سازمان بهداشت جهانی است و هوای «ناسالم» محسوب می‌شود.

هر عددی در شاخص کیفیت هوا که بیشتر از ۳۰۰ باشد «بسیار خطرناک» تعریف می‌شود.

بر اساس جدول شاخص آلودگی هوا در جهان تهران در صدر این جدول با عدد ۳۰۶ قرار گرفت.

رسانه‌های داخل ایران گزارش داده‌اند که این شاخص به ۴۹۰ نزدیک شده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز پیش‌بینی کرده است که گرد و خاک در تهران با شدت کنونی تا یکشنبه ادامه پیدا کند.

یک کارشناس سازمان هواشناسی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که توده گرد و خاک از عراق وارد کشور شده و غرب و مرکز ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

وزارت بهداشت ایران درخواست کرده است که مدارس روز بیستم فروردین به صورت مجازی فعالیت کنند. رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم‌ این وزارتخانه به خبرگزاری ایسنا گفت ورود گرد و غبار به تهران و شهرهای غربی، شرایط را برای افراد آسیب‌پذیر از جمله سالمندان و کودکان خطرناک می‌کند و آنها نباید از خانه خارج شوند.

با این حال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران می‌گوید هنوز تصمیمی در این‌ رابطه گرفته نشده است. حامد یزدی‌مهر گفت قرار است کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شود.

همزمان، کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از تهران فرو رفته در غبار را منتشر کرده و مشاهدات خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است که از ابتدای سال جدید ۱۵ روز هوای «قابل قبول»، دو روز هوای پاک، و یک روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران ثبت شده است.

بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در ۲۴ ساعت گذشته منطقه یک کمترین آلایندگی و ایستگاه پارک شکوفه در منطقه ۱۴ بیشترین آلایندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر کل محیط‌زیست ایلام نیز از توده گرد و غبار در هوای مناطق شمالی این استان خبر داد و وضعیت را «بحرانی» توصیف کرد.

سازمان هواشناسی ایران هشدار «نارنجی رنگ» صادر کرده و از توسعه گرو و غبار و انتقال گرد و خاک در کردستان، کرمانشاه، ایلان و خوزستان در روز شنبه بیستم فروردین‌ خبر داده است. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده «خسارت‌زا» صادر می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که آلودگی هوا در هر دقیقه جان ۱۳ نفر را می‌گیرد که این مرگ و میر می‌تواند به دلیل بروز بیماری‌های ریوی، قلبی، و سکته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *