نامه دانشگاهیان ایران به آیت‌الله خامنه‌ای: دستور دهید طرح پتروشیمی میانکاله متوقف شود

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۵

سیصد و هفت نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف ایران در نامه‌ سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، از او خواستند که دستور دهد طرح جنجالی ساخت یک مجتمع پتروشیمی در منطقه میانکاله متوقف شود.

این نامه از خسارت‌های محیط زیستی، سوءمحاسبات اقتصادی و مشکلات حقوقی این طرح یاد شده و به آقای خامنه‌ای گفته شده که “شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه دستاویزی برای دست‌اندازی بی‌رحمانه به محیط زیست ایران شده است.”

توسل به رهبر ایران برای مداخله در این ماجرا پس از آن صورت می‌گیرد که ساخت و ساز مجتمع پتروشیمی باوجود دستور دولت و قوه قضائیه همچنان ادامه دارد.

دیروز کلیپ‌های ویدیویی و گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در رسانه‌های ایران هم منعکس گردید که نشان می‌داد فعالیت‌های ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله با وجود ممنوعیت قضایی، در نیمه شب ادامه یافته و متوقف نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدصادق اکبری، رئیس دادگستری مازندران گفته تیمی را به این منطقه فرستاده تا موضوع را بررسی کند و در “صورت صحت گزارش‌ها با عوامل برخورد قانونی صورت گیرد.”

به گفته او ‌عملیات اجرای این پروژه متوقف است و “تا زمانی که مجوز‌های لازم اخذ نشود هیچ‌کسی حق ندارد کوچک‌ترین فعالیتی در حوزه ساخت‌و‌ساز” داشته باشد.

دستور توقف طرح

دادگستری مازندران دیروز از دستور توقف اجرای این طرح خبر داده بود و گفته بود: “دادستانی کل کشور مقرر کرد جلوی هرگونه فعالیت و ساخت‌وساز این مجتمع گرفته شود.”

ساخت مجتمع پتروشیمی در منطقه میانکاله اواخر اسفند ماه پارسال آغاز شد ولی اعتراضات گسترده فعالان محیط زیست را در پی‌داشت.

سه روز پیش خبرگزاری ایرنا گزارش کرده بود ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، به رئیس سازمان محیط زیست دستور داده است از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل “بروز مشکلات زیست‌محیطی” جلوگیری کند. در این گزارش احتمال لغو مصوبه دولت قبل (حسن روحانی) در این زمینه مطرح شده بود.

دولت آقای روحانی اسفند ماه ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت این کشور با احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله موافقت کرد. هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رفع نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و اشتغال‌زایی اعلام شده بود.

علی سلاجقه، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، اخیرا گفته: ” عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی در میانکاله، با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.”

میانکاله شبه‌جزیره‌ایست که از راه خلیج گرگان از استان مازندران جدا شده و فاصله کمی با محل ساخت مجتمع پتروشیمی، در منطقه حسین‌آباد، دارد.

این منطقه همین حالا هم با خطر “آتش‌سوزی‌های عمدی”، شکار بی‌رویه و توسعه پارک‌های گردشگری روبروست.

منتقدان می‌گویند ساختن این مجتمع پتروشیمی میخ آخر بر تابوت میانکاله خواهد بود.
بی‌بی‌سی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *