نیوزویک: دلیل پنهانکاری رابرت مالی و دولت بایدن در مذاکرات برای معامله اتمی با جمهوری اسلامی چیست؟

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۷

-کلودیا تنی نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا در «نیوزویک» می‌نویسد، وارد دومین سال مذاکره اتمی دولت بایدن با جمهوری اسلامی شدیم اما رابرت مالی از آغاز مذاکرات تا کنون هنوز در جلسات کنگره برای ارائه اطلاعات به مردم در مورد مذاکرات حاضر نشده است.
-این نماینده به دلایل پنهکاری دولت بایدن و رابرت مالی در مورد معامله با جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گوید «آنها نمی‌خواهند ما بدانیم که رژیم تهران می‌تواند در ازای کمترین امتیاز، تخفیف‌های گسترده تحریم‌ها – شاید تا ۹۰ میلیارد دلار- دریافت کند».
-«گفته می‌شود که ایالات متحده قصد دارد نزدیک به ۷ میلیارد دلار باج برای آزادی چهار گروگان آمریکایی در ایران بپردازد؛ امتیازی که تنها باج دادن به صنعت پررونق گروگانگیری از سوی رژیم ایران است».
-«آنها هیچ بحثی در مورد برنامه موشکی بالستیک، گروگانگیری‌ها یا حمایت از گروه‌های نیابتی تروریستی مطرح نکرده‌اند».

ماه‌هاست گروهی از قانونگذاران جمهور‌یخواه در آمریکا از رابرت مالی نماینده دولت بایدن در امور ایران، خواسته‌اند در کنگره حاضر شود و درباره مذاکرات برای معامله با جمهوری اسلامی توضیحاتی بدهد اما او از حضور در این نشست‌ها خودداری کرده است.

کلودیا تنی نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا از ایالت نیویورک در مقاله‌ای که ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در نیوزویک منتشر شد پرسیده نماینده بایدن در مذاکرات اتمی چه چیز را پنهان می‌کند؟

این نماینده گفته در حالی که وارد دومین سال مذاکره دولت بایدن با جمهوری اسلامی برای احیای برجام می‌شویم فاصله جمهوری اسلامی با نقطه «گریز اتمی» کمتر شده اما رابرت مالی از زمانی که به عنوان فرستاده آمریکا در امور ایران در وزارت خارجه ایالات متحده منصوب شد و مذاکرات را آغاز کرد هنوز در جلسات استماع عمومی کنگره برای ارائه اطلاعات به افکار عمومی در مورد این مذاکرات حاضر نشده است در صورتی که برایان هوک وقتی در دولت ترامپ همین مسئولیت فعلی رابرت مالی را داشت چندین بار در جلسات کنگره حاضر شد و نسبت به اقدامات دولت آمریکا در مورد ایران شهادت علنی داد.

کلودیا تنی می‌نویسد گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد با وجود تجاوز مرگبار روسیه به اوکراین، جو بایدن همچنان به طرز عجیبی روی تضمین همکاری روسیه برای نهایی کردن توافق هسته‌ای با ایران متمرکز است. گزارش‌های خارج از وین نشان می‌دهد که انجام یک معامله جدید ممکن است نزدیک باشد. معامله‌ای که حتا از توافق اتمی اصلی بدتر است.

این نماینده در ادامه با اشاره به اینکه «اکنون می‌دانیم که چرا پرزیدنت بایدن و دولت او با مردم آمریکا شفاف نیستند زیرا معامله پیشنهادی آنها برای امنیت ما وحشتناک خواهد بود» دلایلی را برای پنهانکاری دولت بایدن در مورد مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی بیان کرده است:

اول: «آنها نمی‌خواهند ما بدانیم که رژیم تهران می‌تواند در ازای کمترین امتیاز، تخفیف‌های گسترده تحریم‌ها- شاید تا ۹۰ میلیارد دلار- دریافت کند. این حتا شامل حذف تحریم‌ها علیه برخی از بدترین ناقضان حقوق بشر و تروریست‌های رژیم ایران به دلیل فعالیت‌های غیرهسته‌ای و همچنین علیه سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که وزارت خارجه به درستی آن را در سال ۲۰۱۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.»

دوم: «آنها نمی‌خواهند ما بدانیم که مفاد قرارداد جدید می‌تواند یکبار دیگر از گروگان‌های آمریکایی که غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده کند، درست همانطور که در دولت اوباما انجام شد. گفته می‌شود که ایالات متحده قصد دارد نزدیک به ۷ میلیارد دلار باج برای آزادی چهار گروگان آمریکایی در ایران بپردازد، امتیازی که تنها باج دادن به صنعت پررونق گروگانگیری از سوی رژیم ایران است… به نظر می‌رسد بسته‌های نقدی دلار ممکن است دوباره برای تهران پست شود.»

سوم: «آنها نمی‌خواهند ما بدانیم توافقی که در حال مذاکره بر روی آن هستند به سایر فعالیت‌های غیرهسته‌ای بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران نپرداخته است. هیچ بحثی در مورد برنامه موشکی بالستیک، گروگانگیری‌ها یا حمایت از گروه‌های نیابتی تروریستی میان آنها مطرح نشده است.»

در نهایت، بزرگترین راز مخفیکاری دولت بایدن این است که اصلاً برنامه‌ای برای مشارکت کنگره در روند مذاکرات وجود ندارد. در حالی که طبق قانون، رئیس جمهور موظف است هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را به تصویب کنگره برساند.

کلودیا تنی در ادامه می‌نویسد اگر دولت بایدن با امتناع از ارائه‌ی یک توافق با میانجیگری روسیه جهت بررسی در کنگره، قانون را نقض کند، این توافق باطل و بی‌اعتبار خواهد بود. ملاها در ایران می‌دانند معامله‌ای که نتواند حمایت گسترده دو حزبی را در آمریکا به دست آورد، دوام نخواهد داشت، اما ظاهراً حاضرند فعلا برای یک معامله پرسود توافق شکننده را بپذیرند. اینکه دولت بایدن این موضوع را درک نمی‌کند عمیقاً نگران کننده است!

این نماینده در پایان تأکید کرده است با انتشار اینهمه اخبار نگران کننده، می‌توان فهمید که چرا رابرت مالی خود را از کنگره و مردم آمریکا پنهان می‌کند. اما در حالی که توافقی که وی در حال مذاکره بر سر آنست ممکن است غیرقابل دفاع باشد، او همچنان موظف است به پرسش‌های دشوار پاسخ دهد. کلودیا تنی می‌افزاید «من به مبارزه ادامه خواهم داد تا مطمئن شوم او مجبور به پاسخگویی در برابر پرسش‌ها خواهد شد.

کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *