پاکستان و افغانستان ایران را دور زدند/ جایگاه افغانستان در جاده ابریشم جدید

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۷

آنها که اهل دیدن فیلم‌های مستند هستند، احتمالا مستند معروفی را به یاد می‌آورند به نام «چهارراه تمدن» (Crossroads of Civilization) که توسط «دیوید فراست» در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی ساخته شد و در مورد تمدن ایران بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، فارغ از اینکه محتوای این مستند چیست، نکته مهمی هم در نام آن نهفته است: ایران در جای مهمی از جهان واقع شده است. اگر نگاهی هم به نقشه جهان بیندازید، صحت آن نام‌گذاری آشکارتر خواهد شد.

کمتر کشورهایی هستند که در نقاط تقاطعی و استراتژیک قاره‌های مختلف واقع شده باشند. اگر بنا به کوتاه‌کردنِ فهرست باشد، شاید تنها بتوان از ترکیه، مصر و ایران نام برد. به عبارتی، کشورهای اندکی در جهان هستند که منافع‌شان با منافع قاره‌های مختلف گره خورده باشد.

اما دقیقا همین کشورها هم هستند که در معرض درگیری‌های مرزی، مناقشات قومیتی و مداخلات قدرت‌های خارجی هستند. در تازه‌ترین مورد، فشارهایی پدید آمده که حضور ایران در طرح «جاده ابریشم جدید» را هم کمرنگ کند. اما ماجرا از چه قرار است؟

ترکیه دو بخش اروپایی و آسیایی دارد و از آنجا که هم کشوری با اکثریت مسلمان است و هم زیادی به اروپا نزدیک است، همیشه برای ساکنان «قاره سبز» مهم بوده است. مصر هم همین‌طور. مصر کشوری آفریقایی اما عرب‌زبان است و در دسته‌بندی‌های روابط بین‌الملل، عمدتا جزو کشورهای «خاورمیانه» یا منطقه «منا» (MENA) دسته‌بندی می‌شود.

منظور از «منا»، کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست که علاوه بر سراسر خاورمیانه، کشورهایی مانند مصر، لیبی، الجزایر، تونس و مراکش را هم دربرمی‌گیرد. در واقع این کشورها بیش از آنکه آفریقایی باشند، خاورمیانه‌ای هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *