میانکله، رویارویی تازه قالیباف و رئیسی / اختلاف سران دو قوه شروع شد؟

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۷
هنوز چند ماه از ماجرای انتشار فایل صوتی فرمان سپاه در دوران ریاست قالیباف در شهرداری تهران نگذشته است که این بار رئیس پارلمان با دفاع از پتروشیمی میانکاله و خبری درباره دادن ۱۵۰ میلیون تومان پول به نمایندگان پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صدر اخبار رسانه‌ها بازگشته است.
استارت تقابل قالیباف و رئیسی زده شد؟
روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ احداث پروژه پتروشیمی میانکاله در مرتع حسین‌آباد واقع در ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله بر زمین زده شد و موجی از مخالفت‌ها از سوی برخی اهالی منطقه، فعالان محیط زیست و حتی برخی سلبریتی‌ها به راه افتاد.

مخالفت‌ها با احداث این پتروشیمی به قدری اوج گرفت که کار به پاستور کشیده شد و سید ابراهیم رئیسی به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داد موضوع احداث پتروشیمی میانکاله را بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب‌زا برای محیط زیست، سریعاً از اجرای آن جلوگیری کند.

پس از دستور رئیس جمهور، دادیار دادسرای دیوانعالی کشور و مدیر کل حوزه حقوق عامه دادستانی کل کشور با دستور حجت الاسلام منتظری، در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با ارسال نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب مازندران دستور توقف اجرای طرح پتروشیمی میانکاله را صادر کرد.

اما، این دستورات آنچنان به مذاق محمدباقر قالیباف خوش نیامد که از تریبون علنی مجلس گفت: در ۲۰ روز گذشته در یک سرمایه‌گذاری که مسیر اداری حل شده و تا بالاترین سطوح رفته و در دولت مجوز گرفته و زمین به او واگذار شده و چند ۱۰میلیارد سرمایه‌گذاری کرده، بعد یکی پیدا می‌شود و می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود.او افزود: این چه معنی دارد؟ کدام سرمایه‌گذار در چنین شرایطی می‌آید همه مراحل را طی می‌کند و بعد بگوییم کار متوقف شود؟ اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟ چرا سند به او دادید؟ جریان‌هایی بحث را به صورت سیاسی دنبال می‌کنند.

اختلاف بین رئیس دو قوه؟
محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز در مجلس درباره دفاع قالیباف از پتروشیمی میانکاله گفت: ما باید به نظر کارشناسان احترام بگذاریم، اگر آنان مخالفت می‌کنند پس باید تعطیل شود و اگر آنان تایید کنند، ایرادی ندارد. ملاک ما نظر آنان است. او همچنین درباره این که مالک این پتروشیمی چه کسی است، اظهار بی اطلاعی کرد
با این حال، می‌توان از نگاه دیگر برخی معتقدند مخالفت صریح قالیباف با نظر ابراهیم رئیسی را می‌توان استارت مخالفت و تقابل دو رئیس قوه مجریه و قوه مقننه و همچنین آغاز رقابت‌های انتخاباتی برداشت کرد.

ادعای بذل و بخشش قالیباف در مجلس؟
همچنین جنجال‌های مربوط به قالیباف فقط به مسئله پتروشیمی میانکاله مربوط نمی‌شود، در چند روز گذشته خبری در فضای رسانه‌ای منتشر شده که رئیس مجلس پس از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به نمایندگان داده است و ۱۰ میلیون تومان نیز به سایر کارکنان داده شده است.اگر چه هنوز قالیباف و هئیت رئیسه مجلس به این خبر واکنشی نشان ندادند اما، اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم تاکید کرد که دادن پول به نمایندگان پس از بررسی لایجه بودجه توسط آقای قالیباف صحت ندارد.محمدرضا صباغیان نیز در واکنش به این خبر سکوت کرد و گفت که از این موضوع اطلاعی ندارد.

قرن نو:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *