انتقاد سازمان حقوق بشری آرتیکل۱۹ از نقض حق تجمع در ایران و فریب‌کاری حکومت درباره اعتراضات

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

سازمان حقوق بشری آرتیکل۱۹ با اشاره به اینکه سیاست جمهوری اسلامی در برابر اعتراضات شامل نقض سیستماتیک حق تجمع، دروغگویی درباره تخلفات و عدم شفافیت و پاسخگویی است، به مواردی از سرکوب اعتراضات در ایران اشاره کرد.

گزارش ۳۶ صفحه‌ای سازمان آرتیکل۱۹ روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت با عنوان «فریب، تکذیب و تاخیر؛ چگونه ایران مردم را در تاریکی نگاه می‌دارد» منتشر شد.

این گزارش تصریح می‌کند تجمع‌ها در ایران، برخلاف قوانین بین‌المللی، نیاز به مجوز دارد اما هیچ راهی برای به دست آوردن این مجوز پیش روی شهروندان نیست.

این گزارش می‌افزاید جمهوری اسلامی «به طور سیستماتیک مجوز تجمع‌هایی را که با سیاست‌ها و ایدئولوژی‌های حکومت همسو نیستند، رد می‌کند.»

به نوشته گزارش آرتیکل۱۹، جمهوری اسلامی با جلوگیری از نشر اطلاعات مربوط به تجمع‌ها و اعتراضات و ادعای محرمانه بودن چنین اطلاعاتی، مردم ایران را در بی‌خبری نگاه می‌دارد و نیروهای امنیتی نیز تجمع‌هایی را که غیرقانونی می‌دانند با خشونت سرکوب می‌کنند.

به گفته سلوا غزوانی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان آرتیکل۱۹، «تحمل صفر مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر اعتراضاتی که آنان را به چالش می‌کشد نیازی به مدرک ندارد» و آشکار است.

او با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات سال گذشته در خوزستان و اصفهان اضافه کرد در این اعتراضات شواهدی فراوان مبنی بر «استفاده از نیروی مرگبار غیرقانونی» از سوی نیروهای امنیتی علیه معترضان وجود داشت.

حق آزادی بیان در ماده ۱۹ و حق برپایی تجمع در ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر قید شده و نام سازمان «آرتیکل۱۹» نیز ناظر به این اعلامیه است.

گزارش جدید این سازمان حقوق بشری در حالی منتشر شده که پیش از این ۴۶ سازمان جامعه مدنی و حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی در دفاع از آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز در ایران، خشونت بی‌رحمانه حکومت علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات را محکوم کرده بودند.

تیرماه سال گذشته، در جریان اعتراضات مردمی در استان خوزستان در اعتراض به بی‌آبی و سوء مدیریت مسئولان، که به شهرهای مختلف برخی دیگر از استان‌ها نیز گسترش پیدا کرد، علاوه بر ده‌ها کشته و زخمی صدها شهروند معترض نیز بازداشت شدند.

همچنین، تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهانی و شهروندان حامی مطالبات آنان با حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی جهت پایان دادن به تجمع، به خشونت کشیده شد. به دنبال ورود نیروهای انتظامی و امنیتی که با ضرب و شتم و تیراندازی به سوی معترضین همراه بوده، دستکم ۲۱۴ نفر از جمله ۱۳ کودک بازداشت شدند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *