رئیسی بودجۀ سپاه پاسداران را به تنهایی به ٢٢ میلیارد دلار رسانده است

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

رئیسی بودجۀ سپاه پاسداران را در سال جدید بیش از دو برابر افزایش داده و به ٢٢ میلیارد دلار رسانده، در حالی که بودجۀ کل ارتش ایران به ٨ میلیارد دلار می‌رسد و کشور در نتیجۀ تحریم ها و بحران ناشی از کرونا با مشکلات بزرگ اقتصادی روبرو است.

موسسۀ تحقیقات بین‌المللی صلح نوشت که برای اولین بار در سال گذشته میلادی و برغم بحران جهانی ناشی از شیوع کرونا هزینه های نظامی جهان از مرز دو هزار میلیارد دلار گذشت و به ٢١١۳ میلیارد دلار رسید. آمریکا، چین، هند، بریتانیا و روسیه روی‌هم معرف ۶٢ درصد و در این بین آمریکا و چین به تنهایی معرف ۵٢ درصد هزینه های نظامی جهان بوده اند. همین گزارش می افزاید که ایران و اسرائیل نیز به ترتیب از این نظر در مقام های ١۴ و ١۵ قرار گرفته‌اند.

به نوشتۀ موسسۀ تحقیقات بین‌المللی صلح،  بودجۀ نظامی ایران در سال ٢٠٢١ با یازده درصد افزایش به ٢۴ میلیارد و ۶٠٠ میلیون دلار  رسید، در حالی که این کشور در نتیجۀ تحریم ها و بحران ناشی از کرونا با مشکلات بزرگ اقتصادی روبرو بوده است.

همین گزارش تصریح می کند که ابراهیم رئیسی بودجۀ سپاه پاسداران را در سال جدید بیش از دو برابر افزایش داده و به ٢٢ میلیارد دلار رسانده، در حالی که بودجۀ کل ارتش ایران به ٨ میلیارد دلار می‌رسد. گزارش می افزاید که جمهوری اسلامی ایران در عین حال هزینه‌های نظامی خود را یازده درصد افزایش داده و از این نظر در سال گذشته میلادی یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان نظامی بوده است. بر اساس این گزارش برای اولین بار طی بیست سال گذشته جمهوری اسلامی ایران جزو پانزده کشور نخست جهان در زمینۀ هزینه‌های نظامی بوده است. بودجۀ نظامی سپاه پاسداران در سال ٢٠٢١ با ١۴ درصد افزایش ۳۴ درصد کل هزینه‌های نظامی این کشور را شامل شد، در حالی که سپاه پاسداران تنها حدود ١٠ درصد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهد.

موسسۀ تحقیقات بین المللی صلح در عین حال تأکید کرده است که در این دوره هزینه های نظامی اسرائیل با افزایش اندکی بیش از سه درصد در سال ٢٠٢١ به ٢۴ میلیارد و ۳٠٠ میلیون دلار رسید. گزارش می افزاید که در ژوئیه گذشته، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، و آویگدور لیبرمن، وزیر مالیه این کشور، به توافق رسیدند که بودجۀ دفاعی اسرائیل را به ١٧ میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار در سال جاری میلادی برسانند. ٢ میلیارد و ١۵ میلیون دلار از این بودجه صرف تجهیز و تقویت ارتش اسرائیل برای حملۀ احتمالی به تأسیسات اتمی ایران خواهد شد.
ناصر اعتمادی , رادیو فرانسه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *