ادامه اظهارات متناقض درباره نان؛ اختلال اینترنت خوزستان پس از فراخوان تجمع اعتراض به گرانی

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۶

همزمان با ادامه انتقاد از افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی در ایران، مقام‌های دولتی نیز اظهارات مبهم و متفاوتی درباره وضعیت آینده نان بیان می‌کنند؛ در خوزستان نیز به دنبال فراخوان برای تجمع علیه گرانی، اینترنت موبایل با اختلال روبه‌رو شده است.

اینترنت موبایل در بسیاری شهرهای استان خوزستان، از جمله اهواز، سوسنگرد، حمیدیه و شادگان، روز جمعه قطع یا با کندی شدید همراه بود.

شماری از شهروندان خوزستان پیشتر فراخوان داده بودند که روز جمعه در اعتراض به گرانی‌های اخیر تجمعی اعتراضی در چندین شهر، از جمله سوسنگرد، برگزار شود.

شماری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی نیز قطعی یا کندی اینترنت موبایل در شهرهای مختلف خوزستان را تایید کرده‌اند.

از سوی دیگر و در ادامه اظهارات ضد و نقیض، روز جمعه هادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد، سهمیه‌بندی شدن نان را تکذیب کرد.

او با اشاره به اینکه آرد برای تهیه نان سنتی همچنان با یارانه عرضه می‌شود گفت: «قرار نیست نان سهمیه‌ای شود، صرفا آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد و جلوی قاچاق آرد گرفته خواهد شد.»

یک روز پیش از این سخنان احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته بود: «شنیده‌ام که در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت‌دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود.»

دولت طرحی را به صورت آزمایشی در زنجان اجرا کرده و نانوایی‌های این استان به کارت‌خوان‌های هوشمند متصل می‌شوند تا به ازای تعداد نان‌های فروخته شده یارانه نان به نانوا تعلق گیرد.

افزایش چند برابری قیمت آرد برای مصارف صنعتی و صنفی موجی از اعتراض‌ها و نگرانی‌ها را به همراه داشته و علاوه بر آن، به کمبود برخی اقلام خوراکی از جمله ماکارونی در فروشگاه‌ها منجر شده است.

‌تعدادی از امامان جمعه در خطبه‌های خود ضمن حمایت از طرح دولت برای «اصلاح قیمت‌ها» خواستار توضیح درباره جزییات آن شدند.

محمد حسن ابوترابی،‌ امام جمعه تهران،‌ گفت: «اگر دولت می‌خواهد نحوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند، مردم قبل از اجرای طرح مطلع شوند.»

محمدمهدی حسینی،‌ امام جمعه کرج،‌ نیز گفت: «کشور در حال جراحی اقتصادی است که مردم نشان دادند در این گونه مواقع هوشمندانه عمل می‌کنند.»

یک روز پیشتر بسیج دانشجویی، از تشکل‌های هوادار حکومت، با تاکید بر اینکه جامعه «آمادگی لازم برای این میزان افزایش قیمت‌های یکباره با این سطح از بی‌برنامگی در اجرا را ندارد»، در بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی هشدار داده بود.

مقام‌های دولت رئیسی افزایش قیمت نان سنتی را تکذیب کرده‌اند. علی بهادری جهرمی،‌ سخنگوی دولت، نیز گفت ابراهیم رئیسی در جلسه‌ای گفته است: «من هرگز اجازه گران شدن قیمت نان را نخواهم داد.»

قیمت هر کیلوگرم آرد برای مصارف صنفی و صنعتی ظرف یک هفته از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و اکنون به ۱۶ هزار تومان رسیده است. یک مقام صنفی نیز گفته است این رقم افزایش بیشتری خواهد یافت.

همچنین در روزهای اخیر قیمت هر بسته ماکارونی که در اسفندماه حدود هفت‌هزار و پانصد تومان بود یکباره به ۱۲ هزار و سپس به ۲۴ هزار تومان افزایش یافت.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *