اجرای مقدمات واردات اتومبیل؛ چین صادرکننده انحصاری اتومبیل به ایران خواهد بود؟!

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

– نه تنها در روزهای گذشته افزایش قیمت اتومبیل‌های داخلی افزایش یافته بلکه قیمت اتومبیل‌های خارجی موجود در کشور نیز جهشی شده است.
– خبر عجیبی بطور غیررسمی مطرح شده که بر اساس آن فقط اتومبیل‌های چینی در طرح واردات ماشین به ایران قرار دارند و واردات شامل اتومبیل‌های دیگر کشورها نمی‌شود.

یک هفته پس از تصویب «کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرهایی درباره اجرای مقدمات واردات اتومبیل و واردات دو هزار دستگاه خودروی خارجی از طریق جزایر کیش و قشم منتشر شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهریور ۱۴۰۰ طرح «ساماندهی صنعت خودرو» را اصلاح و تصویب کردند و این طرح برای اجرا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گنجانده شد؛ اما مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از تعطیلات نوروز در اقدامی غیرقانونی این طرح را معلق کرد.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مجوز واردات ۷۰ هزار اتومبیل به کشور تصویب شده بود. مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، با این اقدام مخالفت کرده و آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانسته بود.

این در حالیست که قیمت اتومبیل در بازار داخلی که به کلی در انحصار شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی است، با افزایش نجومی قیمتها روبرو بوده است. افزایش قیمتها در این بازار پس از تعطیلات نوروز سبب شده اتومبیل پراید به عنوان بی‌کیفیت‌ترین اتومبیل ساخت ایران به ۲۰۰ میلیون تومان برسد.

افزایش قیمت اتومبیل در کنار افزایش دیگر کالاها و مواد غذایی، هراس مقامات حکومتی از شورش سراسری مردم را در پی داشته است. به نظر می‌رسد همین هراس سبب شد که در نشست هفته گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور سردار محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و عزت‌الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد، طرح ساماندهی خودرو تصویب شود.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تصویب «کلیات ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو» در اینباره گفته بود که «پیش از این شورای نگهبان به ماده ۴ طرح مذکور ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد بنابراین برای تعیین تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.»

رضا تقی‌پور رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که مشکل اساسی خودرو در کشور ما این است که عرضه بسیار کم است و با تقاضای بالای مردم تناسب ندارد. این مسئله التهاب زیادی را در بازار خودرو ایجاد کرده است.

رضا تقی‌پور با بیان اینکه «واردات خودرو باید به صورت موقت و کاملاً کنترل شده توسط دولت انجام شود» گفته که «برخی افراد می‌گویند که واردات خودرو فقط به نفع افراد ثروتمند است و از آنجایی که فقط خودروهای لوکس وارد کشور می‌شود، افراد پولدار می‌توانند این خودروها را خریداری کنند. ما نحوه و ضوابط واردات خودرو را در اختیار دولت گذاشتیم و دولت می‌تواند نوع خودروهای وارداتی و همچنین تعداد خودروهای وارداتی را مشخص کند. بهتر است خودروهایی وارد کشور شود که تا حدودی در سطح خودروهای داخلی باشد و منجر به رقابت خودروهای داخلی و خارجی شود.»

در آخرین خبر درباره واردات اتومبیل نیز سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته که قرار بود ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو که در اختیار سازمان اموال تملیکی بود به جزایر کیش و قشم اختصاص یابد، اما به علت طولانی شدن روند قضایی، از رئیس جمهور درخواست کردیم با واردات ۲ هزار خودرو به کیش و قشم قبل از برگزاری جام جهانی موافقت کند.

هر چند پیش‌بینی شده بود در صورت واردات اتومبیل به کشور قیمت اتومبیل‌های خارجی و اتومبیل‌های ساخت داخل کاهش یافته یا دستکم دیگر به ثبات می‌رسد اما نه تنها در روزهای گذشته افزایش قیمت اتومبیل‌های داخلی افزایش یافته بلکه قیمت اتومبیل‌های خارجی موجود در کشور نیز جهشی شده است.

برای نمونه اتومبیل «آزرا » مدل ۲۰۱۹ که در بازار وارداتی های کم‌کارکرد در مدت زمان مورد بررسی با قیمتی در حدود ۲ میلیارد ۸۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شد که نسبت به اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ افزایشی ۴۰۰ میلیون تومانی داشته است.

همچنین باید به اتومبیل «رنو تالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این ماشین کم‌کارکرد دیروز در بازار با قیمت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خرید و فروش شد و با این شرایط نسبت به اواخر اسفندماه ۶۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است.

اتومبیل «النترا» مدل ۲۰۱۸ کم کارکرد که از آن می توان به عنوان یکی از خودروهای پرطرفدار در بازار یاد کرد، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون عرضه شد و نسبت به آخرین روزهای اسفند رشدی ۴۳۰ میلیون تومانی را ثبت کرد.

از سوی دیگر اتومبیل «میتسوبیشی اوتلندر» سفید تیپ ۵ کم‌کارکرد نیز در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۶۰۰ میلیون تومانی نسبت به آخرین روزهای اسفند ماه ثبت کرد و قیمت آن به ۲ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان در بازار رسید.

قیمت اتومبیل‌های داخلی نیز همچنان افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد اتومبیل‌سازان داخلی تلاش می‌کنند پیش از ورود اتومبیل‌های خارجی به کشور، قیمت اتومبیل داخلی را تا جایی که امکان دارد افزایش دهند.

افزایش قیمت اتومبیل‌های بی‌کیفیت داخلی با موجی از انتقادها روبرو شد. سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مافیاهای اتومبیل‌سازی در ایران، گفته که «طنز تلخ خودروی ملی که بیشتر شبیه تراژدی ارابه‌های مرگ ایرانیان است را به خورد مردم دادند و در حالی که بیشتر از چنگیزخان مغول از ایرانیان را کشته‌اند، اما تا کنون کسی را یارای مقابله با آنها نبوده و نیست و حتی دولت‌های مختلف را بلعیده‌اند.»

با اینهمه تنظیم بازار اتومبیل نیز از عهده دولت و مجلس خارج است و واردات اتومبیل هنوز آغاز نشده، با مصوبه و بخشنامه روبرو شده است. حسین اردوخانی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو مدعی شده است به دلیل افزایش بی رویه قیمت خودرو در چند شرکت خارجی، واردات ۹ برند خودرو به کشور ممنوع شده است.

حسین اردوخانی با اشاره به اینکه این ممنوعیت به تحریم‌های بین‌المللی مربوط نمی‌شود ادامه داد: با پیگیری‌هایی که از سوی اتحادیه صورت گرفته سازمان توسعه تجارت این ۹ شرکت را از واردات خودرو به کشور محروم کرده است.

در این میان خبر عجیبی بطور غیررسمی مطرح شده که بر اساس آن فقط اتومبیل‌های چینی در طرح واردات ماشین به ایران قرار دارند و واردات شامل اتومبیل‌های دیگر کشورها نمی‌شود.

هیچیک از مقامات رسمی تا کنون به این خبر واکنش نشان نداده‌اند اما آشفتگی بازار اتومبیل در کنار سیاست «ایرانفروشی» جمهوری اسلامی در ارتباط با قرارداد «۲۵ ساله ایران و چین» چنین اقدامی از سوی نظام را محتمل می‌کند!
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *