سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به تهران؛ خامنه‌ای: اعتبار سوریه بیشتر از گذشته شده است

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر داد که بشار اسد، ربیس جمهوری سوریه، روز یکشنبه در سفر به تهران با علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی به صورت جداگانه دیدار کرد.

این سفر دومین سفر بشار اسد به ایران پس از درگیری‌های داخلی در این کشور است و حدود دو ماه پس از سفر او به امارات متحده عربی انجام شده است.

خامنه ای در این دیدار گفت: «سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.»

او همچنین از عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل انتقاد کرد و گفت که سران این کشورها با مقام‌‌های اسرائیل «نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه می‌نوشند.»

خامنه‌ای با اشاره به حضور قاسم سلیمانی و حسین همدانی در سوریه گفت که «پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود.بشار اسد ۷ اسفند ۹۷ در سفری اعلام نشده به تهران با علی خامنه‌ای، رهبر و حسن روحانی، رییس جمهور جمهوری اسلامی، دیدار کرد.

این دومین سفر خارجی بشار اسد و اولین سفر او به ایران پس از آغاز ناآرامی‌ها و درگیری‌های نظامی سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی بود. او ۲۹ مهر ۱۳۹۴ تنها یک مرتبه به مسکو سفر کرده بود.

هماهنگی سفر اسد به تهران توسط قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران، انجام شد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در هیچ‌کدام از این دیدارها حضور نداشت، استعفا کرد اما مدتی بعد به سر کار خود بازگشت.

۲۸ اسفند سال گذشته سال گذشته نیز بشار اسد در نخستین سفر به یک کشور عربی پس از ۱۱ سال به امارات متحده عربی رفت و مورد استقبال گرم مقام‌های بلندپایه اماراتی قرار گرفت.

یک هفته پس از این سفر، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، به دمشق رفت و گفت که جمهوری اسلامی از «عادی سازی» روابط کشورهای عربی با سوریه استقبال می‌کند.

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ نیز بشار اسد در سفری از پیش اعلام نشده به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *