هشدار ایران به سوئد درباره دادگاه نوری: با گروکشی موضوع احمدرضا جلالی فراموش نمی‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۲-۱۹

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هرگونه ارتباطی بین دادگاه حمید نوری و احمدرضا جلالی را رد کرد و گفت “این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند”. همزمان و در پی محاکمه دو فرد ایرانی‌الاصل به اتهام جاسوسی در سوئد و همچنین دستگیری چند شهروند سوئدی در تهران، تنش‌ دیپلماتیک بین دو کشور افزایش یافته است.

آقای خطیب‌زاده در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران خطاب به دولت سوئد گفت که این کشور “فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود.”

با وجود صحبت‌های آقای خطیب‌زاده، همزمان با هفته پایانی دادگاه آقای نوری در استکهلم، خبرگزاری ایسنا به نقل از “یک مقام آگاه” اعلام کرد که احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی ایرانی – سوئدی تا پایان اردیبهشت اعدام خواهد شد.

امروز اما سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص پرونده حمید نوری به موضوع پرونده احمدرضا جلالی پرداخت گفت که “جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر شده و درخواست بازنگری کرده که در حال بازنگری است و خسارات عمده‌ای هم زده است”. سعید خطیب‌زاده توضیح نداد که احمدرضا جلالی چه “خسارت عمده‌ای” زده است.

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی که پژوهشگر مدیریت بحران و پزشک ساکن سوئد است، در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ خورشیدی در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شد.

حمید نوری شهروند ایرانی نیز به اتهام دست داشتن در “جنایت جنگی” و “قتل عمد ” دو سال و نیم پیش با حکم دادگاهی در سوئد بازداشت شده و اکنون دادستان برای او درخواست حبس ابد کرده است.

وزارت خارجه ایران: دادگاه نوری صلاحیت ندارد

سعید خطیب‌زاده امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت “دادگاه نوری صلاحیت نداشته و حقوق اولیه‌ آقای نوری رعایت نشده است” و افزود “متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد”.

اظهارات آقای خطیب‌زاده در واقع تکرار دفاع آخر دانیل مارکوس وکیل حمید نوری (مشهور به عباسی) است که با زیر سوال بردن صلاحیت دادگاه سوئد گفته بود این دادگاه صلاحیت رسیدگی به مسئولیت حمید نوری در خصوص اتهام جنایت جنگی را ندارد.

سعید خطیب‌زاده درباره درخواست دولت سوئد از شهروندانش برای پرهیز از سفر به ایران همزمان با پایان دادگاه حمید نوری و احتمال اعدام احمدرضا جلالی نیز گفت که “این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دادگاه نوری را هم “طرح” سازمان مجاهدین خلق دانست و گفت این سازمان “دامی را پهن می‌کند و شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد و سیاسی می‌کند”.

اخیرا ان لینده، وزیر خارجه سوئد، با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو و درباره “گزارش‌های نگران‌کننده” از احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی صحبت کرده بود.

بازداشت‌ها در ایران و سوئد؛ دستگیری دو متهم به جاسوسی برای تهران

سفارت سوئد در تهران
سفارت سوئد در تهران

وزارت خارجه ایران دوشنبه پیش با احضار سفیر سوئد در تهران به شکل رسمی به محاکمه حمید نوری اعتراض کرد.

حمید نوری نیز در آخرین دفاع خود خطاب به دادگاه گفت “من یک انتظار و امیدواری دارم که رای این دادگاه و دادگاه استیناف رایی باشد که از دشمنی دو کشور ایران و سوئد و مردم آن بکاهد”.

انتقادهای دولت ایران از سوئد در حالی منتشر می‌شود که وزارت خارجه سوئد روز جمعه تایید کرد که یکی از شهروندان این کشور اخیرا در ایران دستگیر شده است.

بازداشت اخیر در حالی صورت گرفته است که به تازگی دولت سوئد از شهروندانش خواسته بود که از هرگونه “سفر غیرضروری” به ایران خودداری کنند.

پیش از این نیز تلویزیون دولتی ایران با پخش فیلمی دولت سوئد را متهم کرد که از اقدامات مسلحانه و تروریستی علیه حکومت ایران حمایت کرده است.

این فیلم با عنوان “صلح فقط برای من” بر اساس اعترافاتی از حبیب فرج‌الله معروف به حبیب اسیود ساخته شد که یک سال و نیم پیش ربوده و به ایران منتقل شد.

در موارد متعددی فاش شده که این اعترافات‌ تحت شکنجه گرفته شده و فرد بازداشتی با همکاری کارمندان صداوسیما و بازجویان و مقام‌های امنیتی و قضایی وادار به بیان موضوعات خلاف واقع شده است.

حبیب چعب دیگر زندانی تابعیت ایرانی – سوئدی است که رهبر سابق “جنبش نضال” از گروه‌های مخالف حکومت ایران است که با اتهاماتی نظیر “فساد فی‌الارض” از طریق تشکیل و اداره جنبش نضال و همچنین “طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی در خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام” روبروست.

حکومت ایران در سال‌های اخیر بسیاری از شهروندان دو تابعیتی را دستگیر و زندانی کرده و به آنها اتهام جاسوسی زده اما پس از مدتی در توافقات سیاسی آنان را آزاد نموده، که نمونه آخر آن آزاد کردن نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی – بریتانیایی بود.

بازداشت دو برادر ایرانی‌الاصل به اتهام جاسوسی در سوئد

همزمان با این اتفاقات براساس گزارش‌ها در ماه‌های گذشته سوئد دو برادر ایرانی‌الاصل را به اتهام جاسوسی از کارکنان پلیس امنیتی سوئد و انتقال اطلاعات سری بازداشت کردند.

بازداشت پیمان و پیام کیا کمتر در رسانه‌های دولتی ایران بازتاب داشته است.

پلیس امنیتی سوئد موسوم به “سپو” درباره بازداشت‌ این دو برادر بیانیه داده است.

این دو بردار به اتهام “انتقال اطلاعات محرمانه” بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های سوئد گزارش داده‌اند که گمان می‎رود این افراد بیش از ۱۰ سال بوده که مشغول به جاسوسی بوده‌اند. هر دو برادر اتهام جاسوسی را رد می‌کنند.

پیمان کیا سابقه کار در پلیس امنیت سوئد را دارد و در زمان بازداشت در اداره دولتی مرتبط با صنایع غذایی کار می‌کرد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *