نفت ارزان روسیه؛ رقیب جدید تجارت نفتی ایران و چین

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۰

نفت روسیه که با کاهش تقاضا در اروپا و تحریم‌های آمریکا پس از حمله به اوکراین مواجه است، راه خود را به سوی چین هموارتر کرده است

واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل در مقایسه با اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. رویترز یکی از مهمترین عوامل موثر در این زمینه را افزایش واردات نفت ارزان از روسیه و کاهش تقاضای پالایشگاه‌ها پس از بازبرقراری قرنطینه در چین عنوان کرد.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، کاهش خرید نفت چین از ایران در حالی است که به نظر می‌رسد دیپلمات‌های غربی امید به احیای برجام را از دست داده‌اند و تهران از فرصت افزایش بهای نفت برای خرید زمان استفاده می‌کند. با این حال چین همچنان هفت درصد از منابع نفتی مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

این در حالی ات که نفت روسیه که با کاهش تقاضا در اروپا و تحریم‌های آمریکا پس از حمله مسکو به اوکراین مواجه است، راه خود را به سوی چین هموارتر کرده است.

برآورد داده‌های ورتکسا Vortexa حاکی از آن است که چین روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کند در حالی که این رقم در ماه مارس ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود.

کپلر، شرکت پردازش داده‌های نفتی نیز بر این باور است که ایران در ماه آوریل روزاانه ۵۷۵ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است. در حالی که متوسط این رقم در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ روزانه ۸۴۰ هزار بشکه نفت بود. انتظار می‌رود کپلر در هفته‌های اخیر در برآورد داده‌های مربوط به ماه آوریل تجدید نظر کند.

پالایشگاه‌های مستقل چین که عمدتا در شرق استان شندونگ قرار دارند خریداران اصلی نفت ایران به‌شمار می‌روند. اما این پالایشگاه‌ها از ماه فوریه واردات از یران را کاهش دادند و در ماه آوریل با نیمی از ظرفیت خود کار کردند. کاهش سهمیه واردات و قرنطیه کووید-۱۹ دلیل این کاهش واردات بود.

اما لی، تحلیلگر امور چین در ورتکسا می‌گوید که بشکه‌های نفت ایران از ماه فوریه در پیدا کردن خریدار دچار مشکل شدند چون پالایشگاه‌های مستقل واردات را کاهش دادند.

به گفته او هشت محموله نفت ایران شامل هشت میلیون بشکه نفت نتوانست در بنادر چین تخلیه شود و برای سه ماه روی آب سرگردان ماند.

در مقابل واردات نفت چین از روسیه در ماه آوریل نسبت به مارس ۱۶ درصد افزایش یافت و به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین رقم از دسامبر گذشته به‌شمار می‌رود.

برای مثال یکی از پالایشگاه‌های چین نفت اورال روسیه را به قیمت تخفیف داده شده ۶ تا ۷ دلار برای هر بشکه برای تحویل در ماه ژوئن خریداری کرد. این گزارش می‌افزاید که نفت ایران برای چین حدود ۵ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود.

کارشناسان می‌گویند معامله نفت روسیه و چین هر دو پر خطر است و پالایشگاه‌ها در انتخاب بین این دو به دنبال قیمت‌های بهتر و شرایط بهتر برای معامله می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *