در میانه سرکوب اعتراضات، «ناجا» به «فراجا» تبدیل شد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۶

نیروی انتظامی در سرکوب اعتراضات مردمی در سال‌های اخیر نقش موثری داشته است

مهدی حاجیان سخنگوی انتظامی کل کشور از تغییر نام «ناجا» به «فراجا» خبر داد و گفت: ناجا یعنی «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» با توجه به اینکه پلیس از نیرو بودن تبدیل به فرماندهی کل شده، کلمه «فراجا» یعنی «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» جایگزین کلمه «ناجا» شده است.

این اقدام همزمان با اعتراضات مردمی در پی افزایش قیمت کالاهای اساسی و روش اداره کشور صورت گرفته است.

نکته قابل توجه در این اقدام آن است که دلیل این تغییر، «اضافه شدن سازمان‌ها و تغییراتی در برخی معاونت‌ها» عنوان شده است.

آذر سال گذشته سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی طرحی را ابلاغ کرد که بر اساس آن یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی جدید در کشور تاسیس می‌شود.

با این حال هنوز جزئیات دقیقی از تغییرات اعمالی منتشر نشده است.

به این ترتیب، یک سازمان اطلاعاتی دیگر به مجموعه پر شمار سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی افزوده می‌شود که در راس آن‌ها سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات قرار دارند و عملا تحت کنترل و نظارت مستقیم علی خامنه‌ای و نهادهای زیر نظر او هستند.

تشکیل سازمان اطلاعات نیروی انتظامی، هم‌زمان با گسترش اعتراضات مردمی و پیش‌بینی تداوم این اعتراضات صورت می‌گیرد و می‌تواند نشانه دیگری از تدابیر امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی برای برخورد با مردم معترض به حساب آید.

نیروی انتظامی به دلیل نقش گسترده‌اش در سرکوب خون‌بار اعتراضات مردمی، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

پیش‌تر، قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی به نقش نیروی انتظامی در سرکوب اعتراضات مردمی اذعان مرده بود. او در این باره گفته بود: روح حاکم بر یگان ویژه انقلابی بودن و هوشمندانه عمل کردن است؛ دشمن توطئه و فتنه‌های بسیاری ایجاد می‌کند مثل توطئه‌های سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۸۸ که همه خنثی شد و در «فتنه ۸۸» یگان ویژه خوش درخشید.

«فتنه» اصطلاحی است که در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در توصیف اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ به کار گرفته شد و در سال‌های اخیر، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، به هرگونه اعتراض ضد حکومتی در ایران، با این عنوان اشاره می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *