هر ایرانی ۵ دندان پوسیده

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۶
عدم تعرفه مناسب دندانپزشکی و کاهش قدرت خرید مردم

تقریبا امروزه بسیاری از مردم به این باور رسیده‌اند که خدمات دندانپزشکی به یک خدمت لاکچری تبدیل شده است و به دلیل گران بودن بسیاری از خدمات، بخش زیادی از مردم از دریافت آن‌ها محروم هستند. این در حالی است که وضعیت سلامت دهان و دندان در ایران به لحاظ شاخص‌های جهانی سلامت مناسب نیست.

این وضعیت در حالی است که به گفته برخی دندانپزشکان، آنگونه که دولت در سایر بخش‌های درمانی توجه نشان می‌دهد به موضوع سلامت دهان و دندان توجه نشان نداده و از آن سو نیز بیمه‌ها زیر بار بیمه خدمات دندانپزشکی نمی‌روند.

چرا نظام سلامت به دهان و دندان کمتر توجه می‌کند؟

روکش دندان با 25 درصد تخفیف - فرصت محدود - تا پایان اردیبهشت

علی تاجرنیا، رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی با اشاره به کم توجهی نظام سلامت به مباحث سلامت دهان و دندان اظهار کرد: این مسأله ریشه در این موضوع دارد که مسئولان وزارت بهداشت عمدتا پزشک بوده و کمتر به مسائل دندانپزشکی اشراف داشتند.وی افزود: با وجود اینکه امسال دو نفر از معاونین وزارت بهداشت دندانپزشک هستند، این انتظار می‌رفت که در روز دندانپزشک و هم هفته سلامت توجه ویژه‌تری به موضوع دندانپزشکی نشان دهند، اما متأسفانه این امر انجام نشد.

تاجرنیا در ادامه با اشاره به مسائل و مشکلات دندانپزشکی اظهار کرد: بخش زیادی از دلایل این موضوع به این مسأله بازمی‌گردد که دولت خریدار خدمت دندانپزشکی نیست. هرچقدر دولت در حوزه پزشکی و پیراپزشکی خود را با بهداشت و درمان درگیر کرده است در حوزه سلامت دهان و دندان، مردم ما عدم درگیری دولت را می‌بینند به همین دلیل در چنین زمان‌هایی موضوع توجه به سلامت دهان و دندان فراموش می‌شود.

عدم تعرفه مناسب دندانپزشکی و کاهش قدرت خرید مردم
رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی در ادامه با اشاره به عدم تعرفه مناسب دندانپزشکی اظهار کرد: افزایش نرخ تعرفه دندانپزشکی در سال ۱۴۰۱ به هیچ عنوان متناسب با نرخ تمام شده آن نیست، از سوی دیگر قدرت خرید خدمات دندانپزشکی نیز توسط مردم کم شده است.

رشد ۵۰ درصدی هزینه‌های دندانپزشکی
تاجرنیا ادامه داد: این یک نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم که افزایش تعرفه‌ها موجب کاهش قدرت مراجعه افراد به دندانپزشکی و اخذ خدمات آن نشده است. تعرفه‌های دندانپزشکی در مجموع کمتر از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال همه ما به این موضوع اذعان داریم که هزینه‌های دندانپزشکی برای همه شهروندان با توجه به وابسته بودن آن به قیمت ارز بیشتر از ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی تأکید کرد: در زمان افزایش هزینه‌های دندانپزشکی دولت، بیمه‌ها و بیمه‌های تکمیلی باید وارد میدان شده و با پوشش هزینه‌ها برای مردم خرید خدمت کنند. متأسفانه این مسأله بسیار محدود است. اگرچه تعرفه‌ها نیز تعرفه‌های واقعی نیست.

بیمه‌ها زیر بار خدمات دندانپزشکی نمی‌روند
این دندانپزشک ادامه داد: بسیاری از دندانپزشکان آماده هستند تا با بیمه‌ها قرارداد ببندند، اما بیمه‌ها تعداد معدودی از خدمات را پوشش می‌دهند. با توجه به این نکات مردم نمی‌توانند دریافت مناسبی از خدمات دندانپزشکی داشته باشند.

هر ایرانی ۵ دندان پوسیده
تاجرنیا بیان کرد: ما کشوری هستیم که در سطح جهان به لحاظ استاندارد‌های سلامت دهان و دندان در وضعیت نامناسبی قرار داریم به طوری که به ازای هر فرد ایرانی ۵ دندان پوسیده و نیازمند ترمیم داریم، اما عدم پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی هم مردم را دچار مشکل کرده و هم اینکه به اقتصاد دندانپزشکی آسیب وارد کرده است چنانکه طی دو سال گذشته سیل مهاجرت دندانپزشکان افزایش داشته و روند تعطیلی مطب‌ها و آمدن دندانپزشکان به کلینیک‌ها نیز روندی صعودی داشته است که این امر نشان‌دهنده مراجعه کمتر مردم و کاهش قدرت خرید آنان برای دریافت خدمات دندانپزشکی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی در ادامه یادآور شد: حجم دندان‌های پوسیده در میان ایرانیان حجم بسیار زیادی است از آن سو نگاه بیمه‌ها به مقوله درمان به نوعی تجاری و کسب درآمد است. به همین دلیل ترجیح می‌دهند مثلا اعمال جراحی را که تعداد کمتری از مردم به آن نیاز دارند بیمه کرده، اما، چون تعداد بسیار زیادی به خدمات دندانپزشکی نیاز دارند طبیعتا مورد حمایت قرار ندهند و فراگیر باشد. با این حال برخی بیمه‌ها مانند بیمه نیرو‌های مسلح این خدمات را برای افراد تحت پوشش خود و خانواده‌های آن‌ها پوشش می‌دهند.وی تأکید کرد: بیمه‌ها باید ساز و کاری را طراحی کرده و دولت هم به آن‌ها کمک کند تا بتوان این خدمات را پوشش دهند، با این حال بیمه‌ها به دلیل همان نگاه تجاری زیر بار آن نمی‌روند.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *