سومین محموله نفتی بزرگ ایران در راه چین

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۹

چین با وجود تحریم‌ها، دو میلیون بشکه نفت از ایران دریافت می‌کند

چین در هفته جاری حدود دو میلیون بشکه نفت ایران را دریافت و در یکی از مخازن خود در جنوب این کشور ذخیره‌سازی می‌کند. این سومین محموله بزرگ نفتی است که چین از ماه دسامبر از ایران خریداری می‌کند.

این محموله نفتی در حالی از ایران به چین منتقل می‌شود که تحریم‌های فروش نفت ایران همچنان به قوت خود باقی است. با این حال، بخشی از نفت خامی که چین از ایران وارد می‌کند ثبت رسمی نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، سهم واردات غیررسمی نفت ایران به چین حدود ۷ درصد از کل واردات نفت خام چین است و «بخشی از نفتی که به‌طور غیررسمی از ایران به چین می‌رود تحت عنوان نفت سایر تولیدکنندگان مثل عراق یا عمان به این کشور صادر می‌شود».

اوایل سال جاری میلادی خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده بود چین نفت ایران را ۱۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار و تحت عنوان نفت عمان، مالزی، اندونزی، امارات متحده عربی و عراق خریداری می‌کند.

وال‌استریت ژورنال در مورد صادرات نفت ایران در سال جاری میلادی نوشت: «صادرات نفت ایران در سه ماه نخست امسال به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسید که این رقم نشان‌دهنده رشد ۳۰ درصدی صادرات نفت ایران نسبت به کل صادرات سال ۲۰۲۱ است.»

ایران هیچ‌گاه اعلام نکرده است که در دوران تحریم نفت خود را با چه قیمتی می‌فروشد و درآمد آن را به چه صورت دریافت می‌کند. با این حال، جواد اوجی، وزیر نفت، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در برنامه تلویزیونی «صف اول» اعلام کرد ایران تا به امروز هرچه نفت فروخته، در موعد سررسید، منابع حاصل از آن را وصول کرده است. او در پاسخ به این سوال که آیا ایران در ازای فروش نفت ارز دریافت می‌کند، گفت: «حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پول نفتی که می‌فروشیم را نقدی دریافت می‌کنیم و بخشی از آن را با دارو و کالاهای اساسی تهاتر می‌کنیم.»

ارسال محموله‌های نفتی ایران به چین به ماه‌های اخیر محدود نبوده و طبق گزارش‌های گمرک چین، در دو سال گذشته نیز این کشور از ایران نفت خریداری می‌کرد.

با این حال، داده‌های شرکت‌های ناظر بر انتقال نفت نشان می‌دهد چین از ماه آوریل دریافت نفت از ایران را کاهش داده و هم‌زمان خرید نفت ارزان از روسیه را افزایش داده است. به گزارش رویترز، در ماه آوریل واردات نفت چین از روسیه در مقایسه با یک ماه قبل از آن، حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.

ارزیابی اولیه شرکت «ورتکسا» حاکی از آن بود که چین در ماه آوریل روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. این رقم در ماه مارس حدود ۷۰۰ هزار بشکه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *