۶۰ هزار امضا پای درخواست حذف بودجه صدا و سیما و تقسیم آن بین مردم

By | ۱۴۰۱-۰۲-۳۰

کارزار اینترنتی برای حذف بودجه صداوسیما و تقسیم آن میان مردم تاکنون نزدیک ۶۰ هزار امضا جمع کرده است.

این کارزار خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و محمدباقر قالی‌باف رئیس مجلس می‌گوید: «با توجه به اینکه یارانه کالاهای اساسی که مستقیما با حیات مردم مرتبط است توسط دولت به اصطلاح “هدفمند” شده است، ساخت بی‌شمار شبکه‌های تلویزیونی که از پول بیت‌المال تأمین می‌شوند و تعداد بسیار کمی از مردم آن را مشاهده می‌کنند، فقط هدر رفت بیت‌المال است.»

این متن در ادامه می‌افزاید: «در شرایط فعلی که اکثریت مردم جامعه مشکلات معیشتی فراوانی دارند و وضعیت اقتصادی کشور به هیچ عنوان مساعد نیست، درخواست می‌شود بودجه در نظر گرفته شده برای صداوسیما به شکل مستقیم بین مردم تقسیم شود.»

متن یادشده سپس به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره می‌کند. جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس به تاریخ ۱۹ اردیبهشت در توییتی نوشته بود: «پیشنهاد دارم، الان که یارانه‌های آرد و نان هدفمند و به خود مردم پرداخت می‌شود، بودجه صداوسیما را هم بین مردم تقسیم کنیم.»

آقای رحیمی جهان‌آبادی در ادامه گفته بود: «هرکسی دوست داشت اشتراک بخرد و برنامه‌های متنوع صداوسیما و اخبار ۲۰:۳۰ تماشا کند؛ هرکس دوست نداشت پولش را صرف امورات زندگی کند.»

کارزار جمع آوری امضا برای تخصیص بودجه صداوسیما به مردم همچنان ادامه دارد و تا لحظه تنظیم این گزارش در عصر روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ۵۹ هزار و ۳۶۴ نفر این طومار را امضا کرده‌اند.

کل اعتبارات فصل رسانه در بودجه سال جاری دولت حدود پنج هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان است که با ترکیب ۹۰ درصد صداوسیما و ۹.۴ درصد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقسیم شده است.

همچنین از اعتبارات ۳۱۴ میلیارد تومانی حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی ۸۱ درصد به صداوسیما و ۷.۸ درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گرفته است.

در کل بودجه صداوسیما در سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دو برابر شدن بودجه صداو سیما در حالی است که نفوذ شبکه‌های رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی که ریاست کل آن را رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌کند، در یک دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. با این حال صداوسیما هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت خود انجام نمی‌دهد و فقط سیاست‌های رسمی حکومت جمهوری اسلامی را تبلیغ می‌کند.

طبق یک نظرسنجی‌ که مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، مهرماه پارسال منتشر کرد، درصد مخاطبانی که اخبار را از صداوسیما دنبال می‌کنند، از ۵۷.۷ درصد به ۴۲.۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین درصد افرادی که اخبار را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کنند، از ۲۶.۱ درصد به ۴۱.۴ درصد رسیده است.

ایسپا وابسته به جهاد دانشگاهی است و در نظرسنجی خود جایی به رسانه‌های خارج کشور نداده است، اما مقامات ایران طی سال‌های گذشته به خاطر جایگاه این رسانه‌ها در انتشار اخبار بدون سانسور، از هر اقدامی برای ایجاد اختلال در فعالیت آن‌ها و ارعاب روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان فروگذاری نکرده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش سالانه خود درباره آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۲ از میان ۱۸۰ کشور جهان، ایران را در رتبه ۱۷۸ قرار داد. در کنار ایران در تهِ جدول، دو کشور کره‌ شمالی و اریتره قرار دارند. چین نیز دو پله بالاتر از ایران در رتبه ۱۷۵ قرار گرفته است.

با استفاده از گزارشهای «کارزار» و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *