واکنش ایران به اعتراض آلمان و فرانسه: چرا وقتی یونان نفت ما را توقیف کرد سکوت کردید؟

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه آلمان و فرانسه درباره توقیف نفتکش‌های یونانی در خلیج فارس، از سکوت این کشورها درباره توقیف نفت ایران در آب‌های یونان ابراز تاسف کرد.

فرانسه و آلمان به ترتیب در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری از ایران خواستند که نفتکش‌های یونانی و خدمه آنها را هرچه زودتر آزاد کند و به قوانین دریاها احترام بگذارد.

اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این بیانیه‌ها را «مداخلات نامناسب در روند قضایی» ایران توصیف کرد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران هفته گذشته اعلام کرد که دو نفتکش یونایی را در خلیج فارس به دلیل «تخلفات» توقیف کرده است.

اما ساعتی پیشتر از این اتفاق، خبرگزاری نورنیوز – نزدیک به شورای عالی امنیت ملی – خبر داده بود که ایران تصمیم گرفته، به دلیل توقیف محموله نفتی‌اش در آب‌های یونان، علیه این کشور به «اقدامات تنبیهی» دست بزند.

آقای خطیب‌زاده نیز اگرچه در واکنش روز چهارشنبه، نفتکش‌های یونانی را به قانون‌شکنی متهم کرد، اما همزمان به توقیف محموله نفتی ایران در یونان نیز اشاره کرد.

او گفت: «متاسفانه این کشورها (آلمان و فرانسه) در حالی به اقدامات قانونی صورت گرفته در ایران معترض هستند که در قبال توقیف غیرقانونی کشتی تحت پرچم ایران توسط مقامات یونانی و تخلیه محموله آن، سکوت اختیار می‌کنند.»

به گفته آقای خطیب‌زاده، محموله نفتی ایران «به دنبال اجرای فرامرزی قوانین داخلی یک کشور دیگر» توقیف شده است.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به تحریم‌هایی است که از سوی آمریکا علیه ایران وضع شده‌اند. این تحریم‌ها بخشی از قوانین بین‌المللی نیستند و کشورهای دیگر مجبور نیستند که آنها را اجرا کنند.

خطیب‌زاده
خطیب‌زاده از آلمان و فرانسه خواست که اجازه بدهند «روند قضایی» مساله طی شود

دولت یونان اعلام کرده که محموله نفت ایران را به درخواست وزارت خزانه‌داری آمریکا توقیف کرده، اما هنوز دقیق روشن نیست که چرا این کشور تصمیم گرفته که درخواست واشنگتن را عملی کند.

ضمن اینکه هنوز روشن نیست نفتکش‌های یونانی دقیقا چه «تخلفی» کرده‌اند که توسط ایران توقیف شده‌اند.

هر دو کشور همدیگر را به «دزدی دریایی» متهم کرده‌اند.

یونان یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان در زمینه حمل و نقل دریایی نفت محسوب می‌شود و حدود ۲۵٪ از نفتکش‌های عظیم جهان با پرچم این کشور دریانوردی می‌کنند.

اما در پی تنش اخیر آتن و تهران، دولت این کشور به تمامی کشتی‌هایی که با پرچم یونان در حرکت هستند توصیه کرد که به آب‌های ایران نزدیک نشوند.

این درحالی است که یک کرانه تنگه هرمز، خاک ایران محسوب می‌شود و در باریک‌ترین محل، فاصله دو سوی این تنگه تنها ۳۳ کیلومتر است. و البته حدود یک‌سوم نفت جهان نیز از این تنگه عبور می‌کند.

روزنامه فایننشال تایمز (چاپ لندن) گزارش داده که انتظار می‌رود تنش ایران و یونان بر مشکلات حمل و نقل دریایی نفت که از زمان جنگ اوکراین آغاز شده، بیافزاید.

اگرچه نفت ایران با تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو نیست، اما تهران پیش از این متهم شده است که بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تلاش کرده تا به کشورهایی مانند سوریه که تحریم هستند، نفت ارسال کند.

این‌بار نیز، تنها یک روز پیش از انتشار خبر توقیف محموله نفت ایران، دولت آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه یک «شبکه قاچاق نفت ایران» که با حمایت روسیه فعالیت می‌کند، وضع کرده است.

واشنگتن ایران را متهم کرده که از درآمد فروش نفت برای حمایت مالی از «گروه‌های تروریستی» استفاده می‌کند.

گروه حزب‌الله لبنان یکی از همین گروه‌هاست که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد. این گروه همچنین بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت با تحریم تسلیحاتی روبه‌روست.

اما ایران می‌گوید که حزب‌الله لبنان یک «گروه تروریستی» نیست و در تبلیغاتش به شکل علنی از این گروه حمایت می‌کند.

آخرین بار که یکی از محموله‌های نفتی ایران توقیف شد، بریتانیا تهران را متهم کرد که برای رژیم بشار اسد در سوریه نفت ارسال کرده است. به همین دلیل نیز نیروهای نظامی بریتانیا، نفتکش «گریس-۱» را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند.

ایران در آن زمان نیز در اقدامی تلافی‌جویانه یک نفتکش‌ بریتانیایی را به اتهام «تخلفات» در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

در آن زمان در نهایت هم ایران و هم بریتانیا نفتکش‌ها را آزاد کردند.

این‌بار اما دولت یونان گفته است که قرار است «به خرج واشنگتن» محموله نفتی متعلق به ایران را به آمریکا بفرستد.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *