واکنش خامنه‌ای به اعتراضات مردمی: «می‌خواهند با مزدورپروری مردم را در برابر نظام قرار دهند»

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۴

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۴ خردادماه، در یک سخنرانی به اعتراضات مردمی اخیر واکنش نشان داد و منکر هر گونه مخالفت و نارضایتی مردم از حکومت جمهوری اسلامی شد.

او همچنین هنگام مقایسه انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران با انقلاب در دو کشور روسیه وفرانسه گفت:‌ «در فرانسه پس از انقلاب، همان خانواده‌ای که انقلاب علیه آن‌ها انجام شده بود به دلیل حضور نداشتن مردم در صحنه، به قدرت برگشتند.»

یک روز پیشتر شاهزاده رضا پهلوی همزمان با سالگرد درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، گفته بود که «این رژیم رفتنی است»، همان‌ طور که «اتحاد جماهیر شوروی با هزاران کلاهک هسته‌ای سقوط کرد».

علی خامنه‌ای که روز شنبه به مناسبت سی و سومین سالمرگ بنیانگذار جمهوری اسلامی در آرامگاه او سخنرانی می‌کرد تمام نارضایتی‌ها و اعتراضات اخیر در کشور را به «دشمنان» و به‌ویژه دولت آمریکا نسبت داد.

او گفت: «امیدشان به این است که با کار روانی و فعالیت اینترنتی و مزدورپروری مردم را در مقابل نظام قرار دهند. این محاسبه دشمن اما غلط است.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه بدون هیچ اشاره‌ای به مشکلات کشور و به‌ویژه مشکلات معیشتی که در چند ماه اخیر شدت گرفته گفت: «این محاسبه غلط است که می‌توانند ملت ایران را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند. چرا آمریکایی‌ها این اشتباه را انجام می‌دهند. آنان مشاورانی دارند که ایرانیان خائن هستند و آن بیچاره‌ها هم طبق مشورت آنها عمل می‌کنند و شکست می‌خورند.»

آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد این که «ملت از نظام و روحانیت زده شده‌اند» غلط است و در ادامه ادعا کرد که در حال حاضر در ایران «گرایش مردم به دین یقینا بیشتر است».

او برای اثبات این ادعا به «تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی» و همین طور انتشار سرود «سلام فرمانده» استناد کرد. اما نه حضور «میلیونی» مردم در تشییع جنازه فرمانده سپاه قدس ثابت شده است و نه از طرفداران حکومت کسی به واکنش تمسخرآمیز مردم در شبکه‌های اجتماعی به سرود جدید اشاره می‌کند.

در چند سال گذشته فاصله اعتراضات مردمی در ایران ماه به ماه کمتر شده و به‌ویژه در ماه‌های گذشته کشور هر روز در نقطه‌ای صحنه تجمع و اعتراض مردم،‌ از راننده اتوبوس و کارگر تا معلم و مشتریان فروشگاه‌ها، بوده است.

از تجمعات معلمان و کارگران تا تجمع مردم آبادان که همگی به وضع معیشتی بد و سوء مدیریت و فساد در رده‌های مختلف حکومتی اعتراض داشته‌اند.

تمام این تجمعات و اعتراضات ابتدا با موضوع و هدفی محدود شروع شده، اما به‌سرعت گسترش یافته، سیاسی شده و کل حکومت از جمله علی خامنه‌ای را شامل شده است، نکته‌ای که از شعارهای مردم نیز پیداست، از «مرگ بر خامنه‌ای» تا «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست».

پاسخ حکومت به تمام این‌ها مقابله و سرکوب و بازداشت و زندان بوده است.

منابع: وب‌سایت رسمی خامنه‌ای، رادیوفردا/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *