گاف رسانه‌های حکومتی: انتشار فایل صوتی «برای اولین بار»؟ 

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۶

رسانه‌های حکومتی فایلی صوتی از علی خامنه‌ای را که دو سال پیش منتشر شده بود، به عنوان «اولین بار» بازنشر کرده‌اند

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مثل خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، فایلی صوتی از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، را منتشر کرده‌اند که در آن در محفلی خصوصی می‌گوید روح‌الله خمینی در اواخر عمر به او گفته بود «شما رهبر شوید.» این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که این فایل «برای نخستین بار» در وب‌سایت رسمی دفتر علی خامنه‌ای منتشر می‌شود، در حالی‌که عین همین فایل دو سال قبل در همین وب‌سایت منتشر شده بود و در همان موقع نیز وسیعا تحلیل و ارزیابی شده بود.

خامنه‌ای در این سخنان که معلوم نیست مربوط به چه زمانی است، مدعی می‌شود در محفلی خصوصی با روح‌الله خمینی در سال آخر عمر او و پس از مطرح شدن مسئله کنار گذاشتن آیت‌الله منتظری از قائم مقامی رهبری، حضور یافته است. او می‌گوید در این جلسه سران قوا که چهره‌های دیگری مثل علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس، و احمد خمینی، فرزند بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی ایران، نیز در آن حضور داشتند، خمینی چند بار به او رو کرده و گفته است «شما رهبر بشوید.»

خامنه‌ای در این فایل می‌گوید که چند ماه بعد، وقتی با هاشمی رفسنجانی در این مورد صحبت کرده، او گفته است خمینی اگر جدی به این قضیه فکر نکرده بود، چنین چیزی نمی‌گفت. او می‌گوید با این حال، هرگز این پیشنهاد را «جدی» نگرفته است؛ هرچند در یکی دو روز آخر زندگی خمینی، که احتمال انتخاب «شورای رهبری» برای جانشینی او مطرح شد، نیز نام او به عنوان یکی از اعضای احتمالی شورا مطرح شده است.

رسانه‌های حکومتی حالا عامدانه یا به اشتباه، این فایل دو سال پیش را که هنوز هم روشن نیست در چه زمانی ضبط شده است، به عنوان «نخستین بار» بازنشر کرده‌اند.

خامنه‌ای که خوب می‌داند انتخابش به مقام «رهبری» در سال ۱۳۶۸ شبهه‌های بسیاری داشت و به‌رغم فقدان برخی صلاحیت‌ها در او، مانند «مرجعیت» در فقه شیعه، انجام گرفت، در طول سال‌های پس از آن بارها کوشیده است که به آن گزینش و موقعیت خود مشروعیت دهد؛ به ‌ویژه در پی انتشار چند سال پیش فیلمی از جلسه شورای نگهبان که خامنه‌ای را به جانشینی خمینی برگزید، و تردیدهای بسیار آن دوران را در این مورد نشان می‌دهد. هاشمی رفسنجانی که متحد سیاسی اصلی خامنه‌ای در سال ۶۸ بود، پیش از این مدعی شده بود که در جلسه‌ای خصوصی، خمینی به او گفته است خامنه‌ای جانشین خوبی برای رهبری است. این گونه «خاطره‌»های مشروعیت‌ساز در حالی تعریف می‌شد و می‌شود که روح‌الله خمینی در وصیت‌نامه خود تاکید کرده بود هیچ نقل‌قولی از او را نپذیرند مگر به خط او ثبت شده باشد یا صدا و تصویر چنان نقل قولی از جانب او وجود داشته باشد.

عبدالله عبدی، خبرنگار و تاریخ‌پژوه مستقل مقیم ژنو، روز یکشنبه، ۵ ژوئن (۱۵ خرداد)، بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با فائزه هاشمی را منتشر کرد که در آن می‌گوید دفتر خامنه‌ای، فایل صوتی «شما رهبر بشوید» را در پاسخ به مصاحبه عبدی با محمد هاشمی (برادر هاشمی رفسنجانی و عموی فائزه) منتشر کرده است. محمد هاشمی، که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود، در این گفت‌وگو می‌گوید خمینی بعد از عزل آیت‌الله منتظری، به هاشمی رفسنجانی پیشنهاد رهبری داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *