رکورد قیمت دلار در بازار آزاد تهران شکست؛ فاصله نرخ آزاد و رسمی یورو ۵۸۰۰ تومان شد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۰

نرخ فروش دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران برای دومین بار در طول تاریخ از مرز ۳۲ هزارتومان گذشت.

در پی تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از عدم شفافیت برنامه هسته‌ای ایران، هر دلار آمریکا در پایان خرید و فروش‌های روز پنجشنبه با افزایشی ۴۰۰ تومانی به ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که نرخی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

نرخ دلار در جریان مبادلات ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) برای نخستین بار به بیش از ۳۲ هزار تومان رسید و در پایان معاملات آن روز قیمت ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای آن رقم خورد. البته نرخ رسمی فروش دلار آمریکا طی مبادلات ۲۴ مهر ۱۳۹۹ به ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود ولی بانک مرکزی ایران این نرخ را در داد و ستدهای امروز(۹ ژوئن/۱۹ خرداد) ۲۶ هزار و ۸۹۲ تومان اعلام کرد که نزدیک به ۱۵۰ تومان بیش از بهای روز چهارشنبه بود.

بدین ترتیب، فاصله نرخ آزاد و رسمی دلار در بازار ایران به ۵ هزار و ۳۵۸ تومان رسید.

هر یورو نیز در مبادلات روز پنجشنبه ۳۴ هزار و ۵۰۰ فروش رفت که ۵ هزار و ۸۰۲ تومان بالاتر از نرخ رسمی آن بود.

البته به دلیل کاهش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا طی یک سال گذشته، بهای فروش روز پنجشنبه آن در بازار آزاد تهران با رکورد تاریخی آن هنوز فاصله قابل توجهی دارد. هر یورو در جریان معاملات ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) تا ۳۷ هزار و ۷۰۰ تومان فروش رفته بود. 

همچنین هر قطعه تمام سکه طلا نیز روز پنجشنبه ۱۴ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان قیمت خورد که به دلیل کاهش ۱۲ دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی از مرز ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. البته سکه طلای موسوم به طرح امامی نیز در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) در قیمت‌های بالای ۱۶ میلیون تومان نیز خرید و فروش شده بود.

یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *