«دکترین اختاپوس»، کارزار امنیتی- روانی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۳

-نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به هفته‌نامه «اکونومیست» گفته ما در «دکترین اختاپوس» علیه جمهوری اسلامی دیگر با شاخک‌های [گروه‌های نیابتی] رژیم ایران، بازی نمی‌کنیم؛ معادله جدیدی تدوین کرده‌ایم و سر اختاپوس را هدف می‌گیریم.
-فرماندهان و اعضای همان تشکیلاتی که مردم را در ایران سرکوب می‌کند در کشورهای منطقه علیه اسرائیل و متحدانش اقدام می‌کنند. بسیاری از نیروهایی که به اسم «مدافعان حرم» در سوریه و کنار حزب‌الله می‌جنگند سابقه سرکوب اعتراضات مردم ایران در شهرهای مختلف را دارند.

تجمع اعضای سپاه «محمد رسول‌الله» در تهران؛ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

-وبسایت «جهان ‌نیوز» نزدیک به علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد «دکترین اختاپوس» می‌نویسد «تجمعات اعتراضی و اغتشاشات همواره انگیزه بخش و عامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های ضدامنیتی جدید درباره ایران بوده است».

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با هفته‌نامه «اکونومیست» که چهارشنبه ۱۹ خرداد منتشر شد با اشاره به «دکترین اختاپوس» علیه جمهوری اسلامی گفت، «ما دیگر با شاخک‌های [گروه‌های نیابتی] رژیم ایران، بازی نمی‌کنیم؛ معادله جدیدی تدوین کرده‌ایم و سر اختاپوس را هدف می‌گیریم.»

اکونومیست با اشاره به برخی فعالیت‌های تخریبی اسرائیل در داخل ایران علیه جمهوری اسلامی نوشت که بعضی از مقامات امنیتی تل‌آویو با رویکرد جدید اسرائیل علیه رژیم ایران موافق نیستند و معتقدند اقدام مستقیم  بیشتر از آنکه ارزش داشته باشد، دردسر دارد اما برخی دیگر می‌گویند این اقدام علاوه بر اینکه جمهوری اسلامی را از دستیابی به بمب اتم دور می‌کند بلکه شرایط پذیرش یک توافق مستحکم را فراهم می‌کند.

بنت می‌گوید اسرائیل در همه ابعاد به نیروهای جمهوری اسلامی ضربه خواهد زد زیرا آنها حق ندارند هزار کیلومتر دورتر از ایران کنار مرزهای اسرائیل در سوریه برای این کشور تهدید به شمار بروند. نخست وزیر اسرائیل تأکید کرده نمی‌خواهیم نیروهای مرتبط با جمهوری اسلامی را کنار مرزهای اسرائیل ببینیم.

بنت در این مصاحبه بدون پذیرفتن مسئولیت حملات اخیر گفت مقامات جمهوری اسلامی «بسیار ترسو» هستند و جرأت پاسخ دادن به اقدامات اسرائیل را ندارند.

طی یک ماه دست‌کم شش نیروی نظامی- امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند. از بین آنها فقط یک نفر [حسن صیادخدایاری] ترور اما سایرین بطور مشکوکی از بین رفتند! حتا مشخص نیست مرگ آنها «حذف سازمانی» بود یا ترور توسط عوامل خارجی! اینهمه بار روانی فزاینده‌ای علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرده است به ویژه آنکه یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل تهدید کرده بود در صورت ادامه جنگ‌افروزی‌های جمهوری اسلامی پشت مرزهای اسرائیل جنگ را به داخل مرزهای ایران می‌رسانیم. البته با توجه به اینکه دولت‌ اسرائیل بارها بر دوستی مردم آن کشور و ملت ایران تأکید کرده‌، به نظر می‌رسد منظور از این «جنگ» همانا مقابله با مقامات و عوامل نظامی جمهوری اسلامی در خاک ایران باشد.

روزنامه «اورشلیم پست» در گزارشی که ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) منتشر شد با اشاره به مواضع نفتالی بنت آن را یک تغییر عمده مهم خوانده و به این پرسش پاسخ می‌دهد که تنش‌های جدید میان اسرائیل و رژیم ایران چطور شکل گرفته است.

در این گزارش آمده جمهوری اسلامی عملیات گسترده پهپادی علیه اسرائیل به راه انداخت و از پایگاه‌های سرّی موشکی و پهپادی در ایران رونمایی کرد. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل سال گذشته بارها در مورد تهدیدات پهپادی علیه اسرائیل صحبت کرد و با اشاره به نحوه آموزش اپراتورهای پهپادهای منطقه توسط رژیم ایران با شناسایی چند پایگاه پهپادی که جمهوری اسلامی از طریق آنها علیه اسرائیل اقدام می‌کند تأکید کرد اسرائیل با این تهدیدات مقابله خواهد کرد.

بخشی از اقدامات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی حذف فرماندهان «سپاه قدس» شناخته‌شده برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که یکی از مشهورترین آنها سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایاری است. او متهم به دست داشتن در توطئه علیه اسرائیل بود. «اورشلیم پست» می‌نویسد پس از ترور خدایاری در چند هفته، شمار دیگری از نیروهای سپاه به شکلی مرموز جان‌ خود را از دست دادند. در تأسیسات پارچین نیز اتفاقاتی افتاد که یک کشته و زخمی برجای گذاشت که گفته شد یک حمله پهپادی بود.

جمهوری اسلامی به تلافی ضرباتی که از اسرائیل دریافت می‌کند، چون قادر به پاسخگویی نیست، به دنبال انتقام از شهروندان  اسرائیلی‌ و یهودی‌ در ترکیه است.

در این میان، مقامات در ایران صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه اقدامات جمهوری اسلامی را نتیجه فشارهای اسرائیل می‌دانند. کمی پیش از صدور این قطعنامه نفتالی بنت بخشی از مدارک سرقت شده از برنامه‌های نظامی اتمی جمهوری اسلامی را افشا و برای اطلاع همگان دراینترنت منتشر نمود که پس از آن جمهوری اسلامی فعالیت تعدادی از دوربین‌های آژانس در تأسیسات اتمی ایران را متوقف کرد.

بنت در اوایل ژوئن ۲۰۲۲ از پیشرفت اسرائیل در استقرار پدافند دفاع لیزری نیز خبر داد. همچنین اسرائیل مانور «ارابه‌های آتش» را با همکاری آمریکا برگزار کرد و دو کشور حمله احتمالی به تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی را با شبیه‌سازی تمرین کردند و اسرائیل نیروهایی را برای آموزش به قبرس فرستاد.

از سوی دیگر حملات جنگنده‌های اسرائیل به مواضع «سپاه قدس» و گروه‌های نیابتی وفادار به جمهوری اسلامی در سوریه تشدید شد و در یکی از آخرین عملیات باند فرودگاه دمشق بمباران گشت و خسارات سنگینی به رژیم سوریه وارد کرد. این در حالیست که جمهوری اسلامی نیز حملات پهپادی و موشکی علیه مواضع آمریکا در منطقه را تشدید کرده است.

تمام شش نفری که در یک ماه گذشته از بین نیروهای امنیتی- نظامی جمهوری اسلامی در خاک ایران کشته شدند به نوعی با پروژه‌های موشکی و پهپادی رژیم یا فعالیت‌های برون‌مرزی «سپاه قدس» ارتباط داشتند. بعید نیست تعداد این قبیل مرگ و میرها بیشتر شود.

بخشی از «دکترین اختاپوس» نفتالی بنت متکی بر تحمیل بودجه‌های نظامی هنگفت به رژیم ایران در شرایط رقابتی و دفاعی‌ است که از فرمول «جنگ ستارگان» رونالد ریگان برای مقابله با تهدیدات شوروی الگوبرداری شده. با این توجیه که با ضربات امنیتی به جمهوری اسلامی بار مضاعف به اقتصاد بحران‌زده جمهوری اسلامی وارد شده و نیروهای مسلح مجبور می‌شوند برای دفاع از حیثیت نظام وارد رقابت تسلیحاتی شوند. درواقع بنت با آگاهی از افزایش نارضایتی و انزجار مردم‌ ایران از حکومت می‌خواهد برای جمهوری اسلامی هزینه‌تراشی کند.

فرماندهان و اعضای همان تشکیلاتی که مردم را در ایران سرکوب می‌کند در کشورهای منطقه علیه اسرائیل و متحدانش نیز اقدام می‌کنند. بسیاری از نیروهایی که به اسم «مدافعان حرم» در سوریه و کنار حزب‌الله می‌جنگند سابقه سرکوب اعتراضات مردم ایران در شهرهای مختلف را دارند.

در همین ارتباط وبسایت «جهان ‌نیوز» نزدیک به علیرضا زاکانی شهردار تهران در مورد «دکترین اختاپوس» می‌نویسد «تجمعات اعتراضی و اغتشاشات همواره انگیزه‌بخش و عامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های ضدامنیتی جدید درباره ایران بوده است. موضوعی که در ماه‌های پس از فتنه ۸۸ و یا اغتشاشات سال ۹۶ و ۹۸ به خوبی نمایان شد. برخی اعتراضات پراکنده در هفته‌های گذشته در کشور و همچنین فعال شدن دوباره ضلع عملیات روانی داخلی تکمیل کننده پازل غرب در ایران، صهیونیست‌ها را برای تدوین یک برنامه جدید ضدامنیتی امیدوار کرد.»

در تحلیل این وبسایت با خودفریبی و خوش‌بینی تمام پیش‌بینی شده راهبرد اسرائیل شکست خواهد خورد زیرا «اسرائیل نه تنها توان عبور از دستان هشت‌پای ایران [جمهوری اسلامی] را ندارد بلکه اتفاقاً بخش عمده‌ای از عملیات‌های داخل خاک اسرائیل را گروه‌های مقاومت از داخل سوریه، عراق، لبنان و… در حال هدایت هستند!» غافل از آنکه آن «گروه‌های مقاومت» که این وبسایت به آنها اشاره کرده، مرتب از اسرائیل ضربه می‌خورند بدون اینکه بتوانند پاسخ دهند و در عین حال هنگامی که می‌بینند خود جمهوری اسلامی و «ولی نعمت» آنها از داخل خاک ایران مرتب در حال دریافت ضربات متوالی است، یا منفعل خواهند شد و یا جبهه خود را تغییر خواهند داد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *