وزیر کار کابینه رئیسی استعفا داد، وزیر صمت از مجلس کارت زرد گرفت

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۴

سرانجام چند روز پس از انتشار گزارش‌های تائیدنشده درباره استعفای حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار، وی روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، متن کناره‌گیری خود خطاب به ابراهیم رئیسی را منتشر کرد.

همزمان رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نیز نتوانست به پرسش نمایندگان مجلس درباره علت ضعف این وزارتخانه در کنترل قیمت‌ها و ناتوانی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن پاسخ قانع‌کننده بدهد و نخستین کارت زرد مجلس به دولت ابراهیم رئیسی را دریافت کرد.

حجت عبدالملکی، وزیر کار، روز سه‌شنبه در چند توییت خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت که «به‌منظور افزایش هماهنگی در دولت»، از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کناره‌گیری می‌کند.

ساعتی بعد سخنگوی دولت رسما اعلام کرد که رئیس جمهور با استعفای آقای عبدالملکی موافقت کرده است.

سخنگوی دولت همچنین خبر داد که محمدهادی زاهدی وفا از روز سه‌شنبه جایگزین آقای عبدالملکی خواهد شد. زاهدی وفا معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور را بر عهده داشت.

وزیر کار در حالی خبر استعفای خود را منتشر کرده است که بهزاد مهرکش، دستیار رسانه‌ای او، پیشتر در واکنش به گمانه‌ها درباره برکناری وزیر کار نوشته بود: «مثل همیشه دروغ است؛ قبلا با دست‌بند سبز دروغ می‌گفتند، الان با ریش بلند.»

انتقادها علیه وزیر کار هنگامی افزایش یافت که از افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان متوسط‌بگیر و نزدیک به حداقل‌بگیر و همچنین کاهش یک‌جانبه ۱۰۰ هزار تومان از حق مسکن کارگران شاغل و بازنشسته از سوی دولت، حمایت کرد.

حجت‌الله عبدالملکی پیش از این در چند مورد هم اظهارات غیرکارشناسی مطرح کرده بود، از جمله گفته بود که «با یک میلیون تومان هم می‌شود شغلی ایجاد کرد و اکنون با وجود گذشت چند سال و گرانی مواد اولیه هنوز هم می‌توان با یک میلیون تومان شغلی را ایجاد کرد.»

وی همچنین پیشنهاد کرده بود تحت عنوان «انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰»، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد شود و در یک برنامه تلویزیونی هم مدعی شده بود که چند جوان ایرانی موفق شده‌اند یک «لامبورگینی ایرانی» تولید کنند.

روز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها در ایران همچنین از دریافت نخستین کارت زرد کابینه ابراهیم رئیسی از سوی مجلس خبر دادند.

به نوشته ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره علت ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن به سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.

پس از پاسخ وزیر صمت، آقای وحیدی به عنوان نماینده طراحان سوال اعلام کرد که با توجه به گذشت قریب به پنج ماه از طرح موضوع مربوطه در کمیسیون و به وزیر در خصوص رفع این مشکلات، همچنان مشکلات باقی مانده و قضاوت درباره پاسخ‌های وزیر صمت را بر عهده نمایندگان گذاشت.

از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، ۹۱ نفر از پاسخ‌های فاطمی امین قانع شدند و ۱۴۱ نفر از این پاسخ‌ها قانع نشدند.

پیش از این کارشناسان بارها نسبت به انتخاب افراد کم‌تجربه و فاقد دانش و تجربه کافی در کابینه ابراهیم رئیسی هشدار داده بودند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *