شرکت ماهواره‌ای مکسار: ایران آماده پرتاب موشک ماهواره‌بر می‌شود

By | ۱۴۰۱-۰۳-۲۵

در حالی که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران اوج گرفته است، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران خود را برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر آماده می‌کند.

تصویری که شرکت تکنولوژی مکسار روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد منتشر کرد، یک سکوی پرتاب را در «پایانه فضایی امام خمینی»، واقع در استان سمنان، نشان می‌دهد، مکانی که پیش از آن نیز دانشمندان ایرانی چندین بار تلاش کردند از آنجا ماهواره‌ای را وارد مدار زمین بکنند که شکست خوردند.

تصاویر دیگر نیز مراحل انتقال یک موشک بر روی سکوی پرتاب را نشان می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که اما ایران تایید نکرد که قصد پرتاب موشک ماهواره‌بر دارد و نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز به سئوال خبرنگار آسوشیتدپرس دراین باره پاسخی نداد.

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به تازگی گزارش داده بود که ایران احتمالا تا پایان سال جاری شمسی هفت ماهواره ساخت داخل آماده ارسال به فضا داشته باشد.

مشخص نیست که پرتاب موشک ماهواره‌بر چه زمانی انجام می‌شود، اگرچه انتقال موشک به روی سکوی پرتاب معمولا گویای آن است که به زودی باید انجام بگیرد. ماهواره‌های ناسا که نورها را در فضا رصد می‌کنند تا شامگاه سه‌شنبه فعالیت خاصی را در آسمان «پایانه فضایی امام خمینی» ثبت نکرده‌اند.

ایران طی یک دهه اخیر چندین ماهواره‌ با عمر کوتاه خود را به مدار زمین فرستاد. اما این برنامه اخیرا به مشکلاتی برخورده است. از جمله پنج بار تلاش ایران برای پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به شکست انجامید. آتش‌سوزی در پایانه فضایی امام خمینی حدود سه سال قبل نیز به کشته شدن سه محقق انجامید.

ایالات متحده می‌گوید که اقدام ایران در پرتاب موشک‌های مواهراه‌بر نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و از تهران خواسته است که هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. ایران اما همواره تاکید داشته که برنامه‌ای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

در این حال مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی با هدف احیای برجام نیز به بن‌بست خورده. شرایط با تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی النرژی اتمی علیه ایران و واکنش تهران پیچیده‌تر نیز شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران ۲۷ دوربین نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای تهران، نطنز و اصفهان را از کار انداخته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ س.ن/ک.خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *